APARCAMENTS
-XAVIER GRAU

Pàrquings amb Teletac que adapten el preu a la demanda

Saba inverteix 10 milions en tecnologia per dissenyar una nova política comercial i captar els usuaris dels trens

Pàrquings amb Teletac que adapten el preu  a la demanda / I.V. Zoom

Implementar nova tecnologia en una empresa ha de tenir com a objectiu millorar-ne la rendibilitat. I una de les maneres de fer-ho és la possibilitat de canviar la política comercial gràcies als avenços tecnològics. Un aparcament, bàsicament, consisteix en el lloguer d’un espai per deixar-hi el cotxe i el cobrament es fa en funció del temps d’ocupació d’aquest espai. Així, el tiquet d’entrada permet saber quant temps s’hi ha sigut i cobrar en funció dels minuts d’aparcament. Però les noves tecnologies permeten fer ofertes segons l’hora, el dia, la durada de l’estada i altres paràmetres. Això és el que ha fet la barcelonina Saba, companyia de referència en el sector, participada per Criteria Caixa.

Saba ha invertit deu milions d’euros en els últims dos anys per incorporar als aparcaments de les estacions de tren el sistema de pagament a distància VIA-T -el Teletac dels peatges-, l’automatització dels descomptes, la incorporació de codis QR i codis de barres als nous caixers i, fins i tot, una aplicació mòbil. De fet, el 2015 la companyia va registrar sis milions de transaccions amb el sistema VIA-T. És a dir, un de cada quatre cotxes que entra i surt dels seus aparcaments ja l’utilitza, però hi ha llocs en què encara se supera aquesta ràtio, com a l’estació de Sants de Barcelona, on un de cada tres cotxes paga amb el VIA-T.

Fonts de la companyia expliquen quin és el següent pas. Es busca “optimitzar les infraestructures mitjançant una oferta adequada de productes que s’adaptin a la demanda potencial dels clients”, amb preus i tarifes que donin una resposta diferent i eficient a la utilització desigual que en fan els clients dels aparcaments. Amb aquesta política comercial volen equilibrar les situacions de saturació o baixa ocupació que es produeixen als aparcaments en funció del dia i l’hora.

Les estacions de tren estan en el punt de mira de la companyia. El 2014 Saba es va adjudicar, per 140 milions d’euros, la gestió de més de 22.000 places d’aparcament en un total de 51 estacions de tren d’Adif. El següent pas és aplicar aquesta tecnologia per dirigir la política comercial a captar els viatgers dels trens, amb paquets especials pensats per als passatgers de llarga distància o d’altres amb ofertes especials de cap de setmana.

Una de les mesures serà oferir 15 minuts de cortesia en totes les estades, que es podran obtenir tant en els caixers com en els punts de sortida dels aparcaments. També s’abaratiran les tarifes de la primera mitja hora per potenciar la rotació i l’optimització de la mobilitat. Una altra opció per fer la vida més fàcil al client serà aplicar tarifes diferents en funció de la ubicació de la plaça i la demanda en els aparcaments que tenen puntes de saturació importants durant el dia i que tinguin diferents zones on aparcar. L’objectiu és agilitzar l’entrada i sortida dels vehicles durant aquestes hores punta. També es farà el mateix a la inversa: en els casos d’aparcaments de baixa demanda o amb hores quasi sense cotxes, s’activaran productes específics per incentivar-ne l’ús.

Saba també preveu oferir en els pròxims mesos productes específics per als seus abonats, adaptats a les franges horàries que fins ara no existien i atenent a les necessitats concretes dels residents de l’entorn de cada aparcament.