ENTREVISTA

Pablo Ruiz i Gabriel Llambias: "Les alternatives a la banca ja no són només per a ‘millennials'"

Fundadors de The PayPro, ‘start-up fintech’ que elimina les comissions ocultes dels canvis de divisa

Marc Amat
2 min
Pablo Ruiz i Gabriel Llambias:«Les alternatives a la banca  ja no són només per a ‘millennials’»

Tinc entès que van fundar l’empresa arran d’una situació quotidiana.

Pablo: Exacte. L’any 2014, quan era al capdavant d’ una microempresa dedicada al món de la importació i exportació de productes, vaig fixar-me que la comptabilitat no quadrava. En el canvi de divises, el banc m’assegurava que em cobraven una comissió del 0,5%, però les xifres revelaven que m’estaven cobrant al voltant d’un 3,5%. De seguida em vaig posar en contacte amb el Gabriel, que feia deu anys que treballava al món de la banca privada, i em va parlar de les comissions ocultes.

Gabriel: Es tracta de cobraments molt difícils de detectar i que tots els bancs apliquen. Per a un client que no està familiaritzat amb el món de les finances és molt complicat controlar-ho. Em vaig adonar que no existia cap empresa que oferís fer pagaments amb divises sense comissions ocultes i vam decidir fundar The PayPro, una eina online que permet estalviar fins a un 90% en comissions. Som gairebé deu vegades més barats que els bancs.

És un servei molt similar al que ofereix la catalana Kantox, amb un recorregut molt més gran dins del sector. En què es diferencien?

P.R.: Si bé el servei pot assemblar-se, el nostre client és totalment diferent. Fugim de les grans empreses per centrar-nos en el sector de les microempreses i pimes, amb estructures petites i que busquen fer pagaments més esporàdics. Fins ara no tenien cap eina al seu abast.

Espanya és un país molt bancaritzat. ¿Això els juga a favor o en contra?

G.L.: Depèn. Encara que sembli que en els països excessivament bancaritzats és difícil que els clients acceptin les alternatives a la banca tradicional, el cert és que és al revés: des de l’esclat de la crisi econòmica, tothom aposta fort per totes aquelles fórmules que suposin evitar un banc. Les alternatives a la banca ja no atrauen només els millennials.

P.R.: És cert que nosaltres en el sentit nominal i operatiu som un banc, però alhora no hi tenim res a veure: a diferència de les entitats tradicionals, potenciem el valor de la transparència i considerem que el centre de la relació ha de ser el client.

Al desembre van aixecar 310.000 euros en la seva primera ronda de finançament, tot i que encara no havien estrenat la plataforma...

G.L.: Va ser un moviment molt arriscat, però imprescindible. El capital inicial de 25.000 euros era insuficient per créixer i vam centrar-nos a buscar finançament extern. Vam aconseguir que l’Institut Català de Finances i els fons Idodi Venture Capital i Lanta Capital apostessin per nosaltres pràcticament a cegues. De fet, no teníem ni tan sols l’autorització per poder operar com a banc.

P.R.: Per sort tot va anar bé i al març vam poder estrenar l’eina. Aspirem a acabar l’any realitzant transaccions per valor de 8,5 milions d’euros. De cara a finals de l’any vinent volem moure’n 10 cada mes.

Preveuen un creixement brutal. D’on trauran el finançament necessari?

P.R.: Aquest octubre iniciem una segona ronda de finançament per captar 300.000 euros més, així com també una campanya de micromecenatge oberta a tothom: revolucionar el món de la banca és un canvi social rellevant, i hem de donar l’oportunitat de participar a la gent.

stats