RETWEETS

Pablo Iglesias contra Uber

Podem va anunciar dijous que el seu programa per a les eleccions del 26-J inclourà la il·legalització d’Uber i Cabify, posant-les com a exemple del que ens espera amb el tractat TTIP de lliure comerç entre Europa i els Estats Units. En una tirallonga de tuits, el partit recorda que aquests serveis paguen els impostos fora d’Espanya i que posen en perill l’activitat dels taxistes amb llicència. És a dir, el partit de Pablo Iglesias es posicionava al costat de la vella economia i en contra de la nova, el mateix dia que la Comissió Europea manifestava que és un error prohibir d’entrada serveis com AirBnB i el mateix Uber.

Curiosament, empreses tan emblemàtiques de la vella economia com són els fabricants de cotxes estan demostrant molta més cintura amb la digitalització. En pocs dies, Volkswagen i BMW han fet inversions considerables en dos serveis -Gett i Scoop, respectivament- que faciliten compartir trajectes a la feina entre persones que viuen i treballen a prop els uns dels altres. I Toyota ha començat a finançar la compra d’un cotxe a les persones que no en tenen i volen conduir per a Uber: l’aplicació els descompta la quota mensual dels ingressos que aconsegueixen transportant passatgers; per cert, diuen que en condicions força desfavorables, equiparables a les d’hipoteques escombraria.

Les empreses d’automoció tenen clar que els joves ja no són futurs compradors del seu producte i que l’arribada dels vehicles autònoms encara reduirà més el seu mercat. Per això busquen vies alternatives de negoci: Daimler ja impulsa el servei Car2Go de cotxes elèctrics Smart de lloguer a curt termini -que ja funciona a Madrid amb gran èxit- i BMW comparteix amb Sixt la propietat de DriveNow, un servei semblant. Recordem que Audi, BMW i Daimler van comprar a Nokia la seva divisió Here de mapes digitals. Ho deia Mark Fields, el conseller delegat de Ford: volen passar de vendre cotxes a proveir serveis de mobilitat.