‘SOFTWARE’
-JORDI SABATÉ

¿Open Windows? Tot és possible en la nova Microsoft

Microsoft es reinventa pensant en el núvol i és ara una empresa oberta i enrotllada per als seus clients i que col·labora amb els seus competidors

No hi ha dubte que Microsoft està canviant a fons en els últims temps, però convé no enganyar-se: aquest canvi no és mèrit del nou president Satya Nadella, sinó que procedeix d’una estratègia llargament planificada. El tarannà, això sí, és marca Nadella, tot i que l’únic que fa és evidenciar el canvi que està experimentant la companyia. ¿Cap on va ara Microsoft? N’hi ha prou preguntant-se: “¿Dónde va Vicente?” I responent: “ Donde va la gente”. I Vicente es diu avui cloud computing, software as a service, hosting, big data i altres denominacions que es refereixen al mateix: el núvol.

Ho han vist Oracle, Amazon, Google, Apple, IBM i, per descomptat, també Microsoft: s’espera que en pocs anys el negoci que consisteix a guardar, gestionar i fer rendir les dades i programes dels clients lluny dels seus ordinadors i oficines sigui de més de 500.000 milions de dòlars, segons la consultora Gartner. Per contra, la venda de maquinari -principalment ordinadors de sobretaula i portàtils-, el negoci principal dels últims vint anys, decau.

I si bé es resisteix a desaparèixer, queda reclòs a l’àmbit empresarial, i perd així el poderós client domèstic, que era el primer client de Microsoft, via les llicències de Windows i Office. L’usuari final aposta per la tauleta i trenca així la cadena que el lligava al trinomi PC-Windows-Office.

La companyia que va fundar Bill Gates encara aquest canvi de tendència perfectament gràcies a l’impuls que va fer l’anterior conseller delegat, Steve Ballmer, als productes en el núvol. Així, el producte estrella de Microsoft es diu Azure, un núvol marca de l’empresa en el qual tots els seus clients guarden les seves bases de dades, arxius i programes. Nadella presumeix de tenir el 80% de les empreses del rànquing Fortune 500 com a clientes d’Azure. Els analistes creuen que el programa facturarà aquest any uns 5.800 milions de dòlars i superarà el pioner Amazon Cloud Service.

Ara bé, aquest canvi de focus no vol dir que Microsoft vulgui desfer-se d’Office i Windows, al contrari. Nadella és conscient que les dues plataformes són els ambaixadors d’Azure en els ordinadors i servidors dels seus clients. Els usuaris accediran als continguts d’Azure des de Windows i continuaran fent servir Word i Excel, ja sigui des del núvol o a l’ordinador. Per tant, l’aposta per Windows i Office és tan estratègica com la d’Azure, però la seva funció és diferent de la de fa uns anys. Ja no es tracta d’esprémer el client fent-li pagar per les llicències, sinó d’assegurar-se la seva fidelitat.

L’evangeli de Microsoft ha canviat: on hi havia tancament, hi ha obertura; on hi havia competència a mort, hi ha col·laboració. De moment, Microsoft ja ha anunciat que el seu servei de hosting One Drive passa a ser il·limitat per als subscriptors de la seva plataforma en el núvol Office 365. També que Office per a iPad i iPhone ja és completament gratis i aviat ho serà per a Android. Microsoft ha arribat a acords amb Dropbox, amb IBM, fins i tot amb Linux i Oracle. ¿Veurem en el futur un Open Windows, un sistema operatiu de Microsoft completament gratuït i obert? A aquest ritme, tot és possible.