PAULA SOLANAS

Octavi Uyà:“La gent és cada cop més conscient que cal afavorir més l’ús que la possessió”

Conseller delegat de Nautal, empresa de lloguer de vaixells i iots

Octavi Uyà:“La gent és cada cop més conscient que cal afavorir més l’ús que la possessió” Zoom

A Nautal vau iniciar el projecte el 2013 amb la idea de trencar l’estigma de la nàutica com a producte d’oci pijo. Volem fer que passi el mateix que va passar en el seu moment amb l’esquí. Cal deixar enrere el tòpic que és un objecte de luxe, però és cert que la imatge que arriba al consumidor és la del iot gegant amb personatges famosos. Pots llogar un veler per 1.500 euros entre 6 amics, estar-t’hi una setmana, és a dir, 250 euros per cap, i tens pagat l’allotjament i l’oci. L’altra tasca passa per popularitzar la nàutica. La societat en general és cada cop més conscient que cal afavorir més l’ús d’un producte determinat que no pas la seva possessió i, per tant, no té sentit comprar un vaixell per utilitzar-lo vegades comptades durant l’any.

Aquest era el vostre propi cas? Jo tinc un petit veler i m’agrada fer regates com a aficionat. Em vaig adonar que navego força, però probablement no passo dels 30 dies a l’any. Un dels fundadors, el Roger Llobet, ha estat fent de patró per mig món i és qui domina la nàutica. De fet, tot va començar amb una xerrada la mar d’innocent en què comentàvem com podia ser que tots els ports estiguessin permanentment plens. Gairebé cap vaixell surt a la mar, mentre que hi ha molta gent que vol navegar, però no pot perquè es troba amb una falta total de flexibilitat en el mercat. Havíem conegut altres models com Booking, Airbnb i BlaBlaCar i ens vam adonar que ens trobàvem amb un actiu que és molt car i està molt infrautilizat. Nosaltres cobrem una comissió al propietari per cada lloguer aconseguit i treballem sobretot amb les empreses de xàrter, que són alhora col·laboradores i competidores.

El consum col·laboratiu està permanentment sota debat. Quins obstacles us ha suposat arrencar una start-up d’aquest tipus? Hem tingut dificultats perquè és tediós, però com a mínim la legislació és molt clara, no com en altres sectors de l’economia col·laborativa. És un mercat amb una potencialitat enorme, però no hi ha tanta tradició com a França, on s’ha vist com un nínxol que mou feina i hi ha menys traves administratives. El següent gran pas és permetre que qui ja sigui patró de iot o d’embarcació d’esbarjo pugui començar a exercir professionalment en sortides curtes després de rebre una autorització. Només aquest petit punt faria disparar el sector a Espanya, que hem estimat entre els 140 i 180 milions d’euros.

Aquest no és el teu primer projecte empresarial. Abans d’engegar Nautal vas crear Favoralia, una xarxa social d’intercanvi de favors entre usuaris. Aquell era un projecte filantròpic i més aviat personal, però sense ell no hauria muntat Nautal, o potser ho hauria fet d’una altra manera. En aquella etapa vaig aprendre moltíssim i em va aportar tot el que sé ara sobre el món del consum col·laboratiu, l’ e-commerce i les start-ups. Abans treballava a Deloitte en auditoria de banca i assessorament financer, però vaig veure que teníem una oportunitat de negoci molt important al davant. El 2014 vam facturar uns 310.000 euros, aquest any ja hem passat el milió i arribarem a 1,5. Volem consolidar els mercats que hem obert fora d’Espanya com França i Alemanya, estem explorant Austràlia, obrint al Carib i començant a investigar Llatinoamèrica i els Estats Units.