MARC AMAT

Maria Trullàs i Bente Malmberg:“El paper no morirà mai; quedarà per al que realment es necessita”

Fundadores de Notebloc, llibretes vinculades a una apli que permet escanejar apunts i compartir-los

Maria Trullàs i Bente Malmberg:“El paper no morirà mai; quedarà per al que realment es necessita” Zoom

Dirigeixen una start-up que aposta al 100% per un producte tan tradicional com el paper. Com van decidir aventurar-s’hi?

BENTE: Quan encara anava a escola a Suècia, ens van repartir una llibreta gratuïta amb publicitat incorporada i un munt de descomptes. Al cap de dos anys, vaig venir a estudiar a Barcelona i em vaig adonar que aquí no hi havia res semblant. Així que vaig centrar el meu treball de final d’estudis a trobar la manera d’importar la idea a les universitats catalanes. Si el model de negoci funcionava allà, per què no ho podia fer aquí?

MARIA: Els seus professors es van posar en contacte amb mi, perquè havia fundat feia poc Cuponeo, la primera start-up espanyola dedicada a la geolocalització de vals de descompte, i vam decidir tirar endavant el projecte juntes. Crear una llibreta gratuïta per a universitaris, personalitzada amb la imatge corporativa de cada centre i amb vals de descompte de grans marques a l’interior em va semblar una idea amb molt de potencial.

Tanmateix, el producte que estan comercialitzant ara és força diferent del que oferien quan van iniciar-ho tot l’any 2013...

MARIA: Efectivament. El pla de negoci inicial només preveia la llibreta de paper com a suport publicitari, però ens vam adonar que, si ens volíem diferenciar de la resta i fer que l’estudiant utilitzés les nostres abans que qualsevol altra, havíem de fer un gir.

BENTE: La solució va ser crear un paper tecnològic. Les pàgines dels quaderns estan impreses amb una quadrícula especial. Si s’escaneja el full amb la nostra apli, se n’eliminen les ratlles. Així, l’estudiant pot digitalitzar tots els seus apunts i compartir-los a les xarxes amb una netedat mai vista.

El seu model de negoci és molt similar al de la premsa gratuïta, basada en la publicitat i que està patint molt per sobreviure. Si a això hi afegim que els estudiants cada vegada escriuen més a ordinador i menys a mà, el projecte perilla?

MARIA: Creiem que no. Sabem que depenem essencialment dels ingressos publicitaris, ja que per a les universitats la llibreta no té cap cost. Ara bé, tot i que la publicitat en suports impresos ha baixat de manera important, tenim l’avantatge de comptar amb un públic objectiu molt específic: els universitaris. Alhora, si bé és cert que aquest col·lectiu utilitza cada vegada menys el bolígraf, hi ha coses que només poden fer-se a mà, com fórmules o esquemes ràpids. El paper no morirà mai, però quedarà només per al que realment es necessita.

BENTE: De moment el negoci ens està anant molt bé. Si l’any 2013 vam regalar 18.000 llibretes, aquest curs ja n’hem repartit 160.000 en sis universitats catalanes.

Quant factureu?

BENTE: Preferim no dir-ho. No creiem en aquest tipus de dades: hi ha grans empreses valorades en milions de dòlars que no facturen res. Enguany, però, les vendes d’espai publicitari han augmentat un 50%.

Si a Catalunya hi ha uns 210.000 universitaris, ja estan a punt de tocar sostre. Comencen a mirar cap enfora?

MARIA: Per al curs vinent ja estem treballant per fer el salt a la resta d’Espanya. Alhora, hem desenvolupat un portal de comerç electrònic des d’on es poden comprar les llibretes i tenim converses avançades amb grans empreses de material d’oficina per fer el pas als punts físics.