ELS MERCATS
BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

Nokia toca fons

Els dies de glòria de Nokia són història. La companyia que va dominar el mercat de la telefonia mòbil durant quinze anys està immersa en una dura travessia del desert. El 2012 va ser un any terrible per a l'empresa finlandesa: Samsung li va prendre el tron del mercat de mòbils, va desaparèixer del rànquing dels cinc primers venedors de smartphones , no va aconseguir sortir dels números vermells fins a l'últim trimestre del 2012 i va veure com la seva caixa es reduïa perillosament. ¿Pot tornar a brillar com abans, Nokia?

El rei dels mòbils durant quinze anys s'ha quedat endarrerit a causa d'un cúmul d'errors estratègics i decisions polèmiques. Fa cinc anys, tenia més del 50% del mercat de smartphones . Avui, un 3,5%. Mentre Apple canviava la indústria amb el seu primer iPhone, Nokia seguia ancorada en el passat, fabricant telèfons amb una magnífica maquinària, però amb una plataforma que s'havia quedat antiquada.

El futur de l'empresa va canviar quan fa dos anys va abandonar el seu sistema operatiu, Symbian, i es va fusionar amb Windows. Windows Mobile no va acabar d'agradar als usuaris i ara Nokia es proposa triomfar amb el nou Windows Phone 8.

¿Què hauria passat si fa dos anys Nokia hagués adoptat Android per als seus smartphones ? Per descomptat que ningú ho sap, però potser estaríem parlant de Nokia en comptes de Samsung com a líder mundial de smartphones .

Un altre moviment que planeja fer Nokia és aliar-se amb les operadores per aconseguir, mitjançant unes promocions molt seductores, atreure potencials clients i fer que la gent canviï el seu mòbil per un Nokia amb Windows Phone 8. Les operadores tenen un gran poder d'influència sobre els clients i, si Nokia aconsegueix arribar-hi a unes bones condicions, això li donarà una bona empenta per lluitar per més quota de mercat.

Finalment, Nokia ha d'atacar els mercats emergents. En els últims anys, els principals mercats de la companyia en termes econòmics van ser la Xina, l'Índia, el Japó, els Estats Units, el Brasil, Alemanya, Rússia, el Regne Unit, Indonèsia i Itàlia. La companyia ha d'aprofitar que té una quota de mercat molt competitiva en alguns d'aquests països per poder-hi liderar el proveïment de smartphones .

En els mercats borsaris, a Nokia tampoc li està anant gens bé. La seva cotització és un clar reflex de la mala situació que està patint la companyia. Fa cinc anys, Nokia cotitzava a gairebé 30 euros l'acció a la borsa de Finlàndia. Avui, el preu de l'acció manté una dura batalla per mantenir-se en els 3 euros. Fins que l'empresa no assoleixi uns números positius permanents, les accions difícilment podran remuntar de preu.

Millán Vázquez i Blanca Palacián són analistes de borsa