CONSUM

Diego Blanc:"No passa res si a l'estiu no bevem suc de taronja"

La plataforma Mercat Local vol ser una finestra als productors ecològics i prioritza l'agricultura artesanal i de proximitat

"No passa res si a l'estiu no bevem suc de taronja" / XAVIER BERTRAL Zoom

Treballar en publicitat per a una multinacional del sector de la moda va ser el detonant perquè Diego Blanc decidís abandonar el món de la comunicació i dedicar-se a alguna activitat professional que satisfés més les seves inquietuds socials. "Em semblava una mica absurd que la gent es gasti tants diners en coses que no necessita i, en canvi, doni tan poca importància a l'alimentació", recorda Blanc. Era el 2010. Tot i la crisi, Blanc va abandonar la seva feina i juntament amb el seu company de pis, que estava ficat en temes de comerç just, va decidir tirar endavant el projecte Mercat Local, una botiga online de productes ecològics i locals.

No només ecològic

"En aquells moments ja hi havia diversos e-commerce d'agricultura ecològica, però cap basat en la idea de proximitat i producció artesanal", explica Blanc. Mercat Local ja és avui una realitat i dóna servei a dues comarques, el Barcelonès i el Vallès Oriental. "No volem expandir-nos de manera ràpida, no és part de la nostra filosofia", comenta Blanc mentre repassa els horts de carxofes de Can Cirera, un dels principals proveïdors de Mercat Local per al Barcelonès, al municipi de Tiana. Aviat acabarà l'època de carxofes i el producte ja no estarà disponible a la web. En canvi, es podran comprar maduixots del Maresme. "No venem maduixots de Huelva a l'hivern ni taronges de Sud-àfrica a l'estiu. La gent ha d'entendre que no passa res si no pot prendre suc de taronja a l'estiu, i que si vol preservar la bellesa de l'entorn cal respectar el ritme de la naturalesa", afegeix Blanc, contemplant les vistes sobre el mar. La mestressa de Can Cirera és Esther Giró, una neorural que va abandonar Barcelona per dedicar-se a l'agricultura artesanal i sense pesticides. Cada dilluns els agricultors com Giró reben les comandes de Mercat Local i envien la mercaderia a les seus de l'empresa. Per a la zona del Barcelonès, Mercat Local disposa d'una petita cambra frigorífica a Barcelona, on es munten les cistelles i es fan els enviaments a domicili.

Un dels escassos productes de no proximitat és el plàtan de Canàries. "A vegades la pressió comercial ens fa difícil ser puristes", reconeix Blanc.

Sense excedents

Mercat Local compta amb un capital inicial de 15.000 euros, destinat principalment al desenvolupament de la plataforma informàtica. "Disposar d'aquesta tecnologia ens pot ajudar a expandir el negoci a altres regions a través de col·laboradors sense que hagin de fer una gran inversió", diu Blanc. La infraestructura mínima necessària és una cambra per centralitzar les entregues.

Avui Mercat Local té prop d'un miler d'usuaris i serveix unes 90 cistelles setmanals. L'empresa compra la mercaderia al preu fixat pel productor -"fem comerç just", diu Blanc- i hi afegeix una comissió d'un 30%. La despesa mitjana per usuari és de 50 euros. "Un quilo de tomàquets ecològics sempre serà més car que el del supermercat, perquè els pagesos artesanals no tenen excedent", conclou l'emprenedor.