COMERÇ
JÚLIA MANRESA

Negoci per a pares: recuperar els diners de la roba de nadons “gairebé nova”

Percentil és una plataforma d’ ‘e-commerce’ que compra, filtra i ven moda i productes infantils de segona mà a Espanya, França i Alemanya

Negoci per a pares: recuperar els diners de la roba de nadons “gairebé nova” Zoom

“ESTÀ GAIREBÉ PER estrenar”. Aquest és un argument habitual entre pares i mares que intenten buscar una segona vida a la roba dels seus fills, que creixen massa de pressa per arribar a treure tot el profit d’una peça que potser van comprar fa menys d’un any. Daniel Bezares i Lourdes Ferrer es van adonar que en aquesta frase hi havia una oportunitat de negoci ara fa tres anys, quan ja eren pares. I van decidir fundar Percentil, una plataforma de comerç en línia dedicada a la compra-venda de roba infantil de segona mà.

Aquests dos emprenedors de Madrid compren la roba directament als particulars que volen vendre-la. “Enviem una bossa que arriba sense cap cost a casa de la persona interessada en un màxim de tres dies”, explica Bezares, que puntualitza que l’enviament de la bossa a Percentil també és gratuït. Un cop els arriba la bossa, l’empresa la filtra i decideix quina és apta o no per a la venda a la seva plataforma. Segons el fundador de Percentil “és un procés molt estricte”: posen a la venda al voltant d’un 60% de totes les peces que els arriben. Només d’Espanya els arriben unes 7.000 peces de roba cada dia. D’aquestes, seleccionen les que estan en perfectes condicions i, si no hi estan, les donen a organitzacions sense ànim de lucre, sempre que hi hagi el consentiment de la propietària. Daniel parla de clientes en femení perquè un 95% de les persones que venen roba a Percentil són dones, per això recentment també han afegit roba femenina.

El preu per a cada bossa l’estableixen a partir d’un estudi de mercat que ells mateixos han elaborat i que classifica la roba en diferents gammes segons les marques i la qualitat. A més, hi ha certes marques de poca qualitat que queden vedades d’entrada. Basant-se en aquesta classificació, estableixen el preu que paguen a les venedores, que pot ser “fins a un 80% més barat del preu de mercat”, diu Bezara. El fundador d’aquest eBay per a pares i mares explica que el preu final al qual es pot trobar el producte voreja entre un 70% i un 80% de recompte respecte del preu fixat a les botigues. La clau per poder oferir aquests “superdescomptes” és tenir un procés ràpid en la recepció, filtratge, classificació i posada a la venda dels productes. “Al principi vam començar amb fulls d’Excel, fins que vam arribar a gestionar unes 30.000 peces i vam acabar contractant un departament intern de tecnologia que ha desenvolupat una plataforma específica per a Percentil”, diu Bezara.

Aquesta empresa de comerç per internet ha crescut ràpidament. Ara mateix disposa d’un catàleg de 90.000 peces només a Espanya i un equip de 35 treballadors. Però, a més, després de captar 5 milions en tres tandes de finançament, l’any passat van comprar una plataforma alemanya que feia exactament el mateix que ells: Kirondo. Ara estan en procés d’integració d’aquesta companyia, que ha incrementat la plantilla fins als 75 treballadors i els ha obert un mercat que creix encara més de pressa que l’espanyol. “Aquí encara hem de lluitar amb la falta de costum de la compra d’articles de segona mà, molt més habitual en països com Alemanya i França”, diu Bezara, que també aclareix que a Catalunya i al País Basc aquest costum està més estès.

Aquest emprenedor preveu tancar el 2015 amb una facturació de 4 milions d’euros i poder començar l’expansió de la compra-venda de roba “familiar” a la resta d’Europa.