PERFIL
-JORDI PLANAS

Navegant (i naufragant) per internet

Carlos Blanco, un emprenedor en sèrie pioner a la xarxa, repassa els èxits i els fracassos de la seva trajectòria i explica amb quins criteris tria els projectes

Carlos Blanco (Barcelona, 1968) és soci fundador i president del Grup ITnet, un hòlding empresarial especialitzat en oci digital que s’ha fet un nom internacionalment gràcies a la seva filial de jocs socials Akamon Entertainment. Fundada el 2011, l’empresa, líder dels mercats llatinoamericà i del sud d’Europa, factura cada mes 1,1 milions d’euros amb uns beneficis abans d’impostos de 300.000 euros. “És el nostre gran èxit”, afirma l’empresari.

Llicenciat en informàtica de gestió, Blanco és considerat un dels principals emprenedors del sector a Espanya des que el 1996 va engegar Sports Internet Factory, una empresa de serveis informatius que oferia notícies esportives als mitjans. Aquesta vinculació amb el món de l’esport no va ser casual. Abans havia sigut entrenador de futbol i secretari tècnic de les categories inferiors de l’Espanyol i el Cornellà. “És important unir la teva passió i la teva professió per mantenir la il·lusió intacta”, explica. Té clar que no l’ha perduda, i ho percep clarament quan està a casa: “Rebo sovint esbroncades de la meva parella perquè treballo de matinada”.

Com a emprenedor, s’involucra només en la primera fase dels projectes. Després, quan ja estan consolidats, contracta equips directius perquè s’encarreguin de la gestió. Tot i aquesta aparent desconnexió, el volum de feina no decau. De fet, és al contrari: “Estic tot el dia creant i pensant en les decisions estratègiques”. Durant els 13 anys que porta al capdavant del hòlding, ha creat 10 empreses pròpies i ha invertit en més de 30. Sempre es fixa en tres aspectes abans d’avaluar si hi participa. “És important observar el líder, l’equip i el sector”, diu. En aquesta línia, evita associar-se amb persones sense talent. “Els directius competents es poden contractar, els molt competents, no; ells prefereixen emprendre”, avisa.

Blanco recomana iniciar negocis que puguin enfocar-se globalment. Ell se centra a fer-los funcionar aquí i, en cas d’aconseguir-ho, mira de projectar-los a fora. “Sóc partidari d’anar a mercats poc competitius on puguem ser líders més fàcilment”, diu. No creu que aquesta conducta sigui poc ambiciosa i afirma que, si es fa a l’inrevés, hi ha moltes possibilitats d’estavellar-se. Fidel a les seves idees, sent predilecció per les empreses que comencen amb pocs recursos. “Aguditzen l’enginy dels treballadors i els ajuda a convertir-se en persones més espavilades”, comenta.

Blanco admet que invertir en empreses d’internet té, d’entrada, poc risc. “Fer una prova de concepte i comprovar si una implementació funciona és relativament barat”, apunta. En aquesta línia, es desmarca de la resta de companyies tradicionals: “Nosaltres no hem de remodelar locals que et costen 200.000 euros”. Això sí, denuncia que les lleis espanyoles són un important fre per al creixement del sector. “Aquí ens penalitzen amb unes normatives absurdes que els nostres competidors internacionals no tenen”, lamenta.

segons diu, tots els fracassos que tenen són per causes externes a la gestió. “Jo m’he arruïnat dues vegades”, explica. El 2001 va fundar ITnet després que fes fallida Sports Internet Factory, l’empresa de continguts esportius que havia fundat cinc anys abans i que no va saber adaptar a les necessitats dels clients. D’altra banda, el 2004 va prendre decisions errònies que el van portar a perdre molts diners. Prefereix no comentar-ne els detalls, però assegura que va poder sortir del pou gràcies al suport d’inversors externs. “Malgrat tot, van creure en mi i em van donar suport”, recorda ara.

Sense aprofundir-hi massa, també fa un repàs a la situació que viu actualment Softonic. “S’han guanyat a pols l’ERO a causa de les seves males pràctiques”, comenta. Segons ell, Google -el causant de la seva caiguda després d’eliminar-lo de les primeres pàgines dels resultats del buscador- els permetia certs privilegis que altres empreses no tenien. Entre elles les del Grup ITnet. Tot i aquest revés, està convençut que la companyia fundada per Tomàs Diago, se’n sortirà. I amb ell al capdavant. “Tot i que dins l’empresa hagin dit que farà un pas enrere, intueixo que no serà així”, afirma.

A part d’Akamon, que té 70 empleats i seus a Barcelona, València i Tel Aviv, el Grup ITnet té també altres empreses que contribueixen a facturar 16 milions d’euros i a donar feina a 110 treballadors. És el cas de Top Domainer, una societat que Blanco va crear el 2003 per comprar dominis d’internet i explotar-los. “Vaig adquirir-ne més de 10.000 per 600.000 euros”, declara. Va pagar 60 euros de mitjana per cada un d’ells. Els revèn a 2.500. És conscient que això perjudica els emprenedors, però no ho lamenta. “Avui dia, les coses que ens interessen tenen un preu”, afirma. Cada any guanya amb aquesta empresa entre 120.000 i 150.000 euros, però no es considera un especulador. “La meva postura és receptiva, no proactiva”, explica.

En un futur, Blanco té previst aventurar-se més enllà d’internet. Concretament, vol tornar al món del futbol. “M’agradaria comprar un equip de 2a B i pujar-lo a 1a”. Està decidit a jugar-se-la.