COMERÇ
JÚLIA MANRESA.

Muji, la marca sense marca, reorienta el negoci

La firma japonesa absorbeix les franquícies ibèriques a les famílies catalanes Andreu i Puig per vendre més roba i obrir una macrobotiga

Muji, la marca sense marca, reorienta el negoci / CÈLIA ATSET Zoom

La vaga a la japonesa és una llegenda urbana, segons alguns inventada pels espanyols com una exageració que s’origina de la dedicació dels nipons a la feina. La cultura japonesa té molts estereotips, i si hi ha una multinacional que els compleix és Muji, una empresa de culte de disseny discret i funcional, colors neutres i que mai mostra la seva marca. De fet, “sense marca” és la traducció més semblant al nom d’aquesta firma, nascuda el 1980 com a filial d’una cadena de supermercats.

Ara, tres dècades després, Muji és la companyia japonesa amb més presència internacional i es planteja fer el salt el 2017 a l’Amèrica Llatina, l’únic continent on encara no té botigues. Però el pas previ és consolidar-se en el mercat espanyol i portuguès, on fins aquest any tenia set locals franquiciats a través de les famílies catalanes Andreu i Puig. El president de Muji, Satoru Matsuzaki, ho té clar: Espanya li interessa, perquè l’economia creix més que la mitjana europea i “rep molts turistes”.

Ara Muji acaba de comprar les set botigues de la Península, que l’any passat van facturar 7,2 milions conjuntament, a les famílies Andreu i Puig. “Les botigues d’Espanya són establiments vells, no semblen de Muji, per això volem canviar-les”, confessa Matsuzaki. Fins ara, Joaquim de Toca Andreu era el representant de les famílies propietàries que dirigia les franquícies, però des que les han comprat s’ha convertit en assalariat de la companyia japonesa i conseller delegat a la península Ibèrica (on hi ha tres locals a Barcelona, tres a Madrid i un a Lisboa). De Toca reconeix que no tenien els recursos per plantejar-se unes reformes de l’abast de les que Muji té previst fer. Avui només la meitat de les botigues de Muji a Espanya són rendibles, explica. Però el president del grup japonès està tan segur de l’operació que afirma que en un any es pot revertir la tendència fins a fer que totes les botigues de l’Estat donin beneficis. “No hi ha cap dubte, tan bon punt adquirim una botiga passem a créixer més d’un 10%”, diu Matsuzaki.

Muji preveu invertir 2,5 milions en la reforma de les botigues a l’Estat. La botiga principal, ubicada a la rambla de Catalunya de Barcelona, tancarà durant un mes sencer a l’estiu per reformar-la. Encara quedarà lluny del que arriba a ser una botiga de Muji al Japó, on tenen una mida mitjana de 700 metres quadrats i s’hi venen prop de 7.000 productes. A Espanya hi ha menys de 2.000 productes, però la companyia vol arribar fins als 3.000.

En realitat, aquests canvis a les botigues tenen l’objectiu de modificar lleugerament el model de negoci, explica Matsuzaki. Com ja s’ha fet a les noves botigues de París i Milà, es vol donar molt més protagonisme a la roba, que ara suposa un 20% de l’espai de la botiga, i aspiren a arribar a un 35%. No tenen por de gegants com Zara, H&M o fins i tot l’altre nipó, Uniqlo, que aviat obrirà a Barcelona. “No hi ha ningú amb una filosofia com la de Muji”, defensa Matsuzaki. “Hi ha un client potencial que busca producte orgànic i de qualitat”, diu. A més, Muji té altres models d’establiments a l’Àsia, com cafeteries i restaurants, un tipus de local que té com a pròxim destí Europa. De moment, a Espanya començaran a vendre més productes d’alimentació, com ara te.

Buscant una megabotiga.

El següent pas a l’Estat és obrir una botiga insígnia, les famoses flagship stores que les grans marques obren a totes les capitals. El fet que Muji hagi comprat el seu negoci a Espanya i Portugal també ho hauria de facilitar. Recentment n’han inaugurat una de 1.000 metres quadrats a Nova York i estudien el mercat per decidir on la instal·len a l’Estat: a Madrid o a Barcelona. Matsuzaki reconeix que el seu client és molt fidel i internacional, cosa que lliga amb el perfil d’una ciutat turística com Barcelona. L’expansió és a marxes forçades i Muji presumeix, però sense arrogància, de tenir un model tan simple que els garanteix l’èxit allà on van. “Estem tan convençuts que no fem cap anàlisi de mercat abans d’obrir en un nou país”, somriu Matsuzaki.