LABORAL
- JORDI SABATÉ

Moment dolç per a la recerca de feina ‘online’

Els portals es reactiven amb els indicis de recuperació econòmica, però els falta presència en el mòbil i han de millorar els serveis addicionals

Moment dolç  per a la recerca  de feina ‘online’ Zoom

“ESPANYA CREA 160.000 llocs de treball en el millor març de la seva història”, es podia llegir a principis d’abril a la portada d’un diari de Madrid. El creixement és espectacular, encara que, com van matisar a l’ARA diversos experts, queda molt per recuperar els tres milions de llocs de treball perduts durant la crisi. Sigui per l’alça dels contractes temporals -i mal pagats quan no precaris- o perquè l’economia està despertant del coma, el fet és que les demandes creixen mes a mes, més enllà de l’estacionalitat que marquen l’agricultura i el turisme.

En el seu informe mensual sobre demandes i ofertes d’ocupació en la seva plataforma, el portal de propietat noruega Infojobs rubricava aquest augment. Segons ells, l’activitat va créixer el març del 2015 un 24% respecte a l’any anterior, amb 143.000 ofertes publicades, la majoria en els sectors comercial i vendes, informàtica i telecomunicacions i, en menor mesura, atenció al client. És a dir, sectors no directament relacionats amb activitats primàries ni de serveis (agricultura i turisme).

Sembla que s’acosten bons temps per als portals de recerca de feina, i per això la propietària d’Infojobs, Schibsted, ha destinat una part dels 18 milions d’euros que ha injectat en la filial espanyola a reforçar el lloc de cara a possibles augments de demanda més pronunciats. I no és l’únic servei que té suports entusiastes i estratègics; cal fixar-se en la important recaptació de fons de Jobandtalent: 25 milions d’euros el 2014.

Jobandtalent és una start-up madrilenya que està sent molt mimada pel capital de famílies tradicionals com els Koplowitz, els Polanco o els Entrecanales, que han colat membres de la seva família en el consell d’administració i han aconseguit que l’ex director general de Terra Yago del Castillo accepti portar l’àrea comercial. Alhora, preveuen estendre’s per tot Europa des de la seva oficina de Londres.

El que fa aquest servei tan interessant és que a priori fa tota la feina de recerca, tant de l’oferta com de l’empleat, de manera mecànica gràcies a un algorisme que barreja paraules freqüents en el currículum i la informació social. Dit d’una altra manera, és un ordinador el que s’encarrega de posar en contacte l’empresa i la persona adequada al perfil que demanen, de manera que les dues parts en principi no han de fer una recerca activa. La plataforma ja supera els tres milions d’usuaris i té 90 treballadors repartits entre l’oficina de Madrid i la de Londres.

Altres empreses que estan intentant beneficiar-se del bon moment econòmic són sistemes d’alerta per a mòbil com Jobeeper, que envia una notificació cada vegada que apareix una nova feina que concorda amb el nostre perfil, o Guudjob, una aplicació per a smartphones que intenta posar en contacte autònoms amb possibles contractadors per a treballs puntuals. També empreses estrangeres, com la francesa Jobijoba, aposten per Espanya.

El motiu és que bona part de les feines es troben mitjançant aquesta mena de serveis. En aquest sentit Espanya és un mercat bastant madur. Tot i així, hi ha diversos reptes que les empreses han d’afrontar. El primer és la seva presència en el mòbil. És cert que la majoria d’empreses han fet els deures en aquest sentit, però no tots estan optimitzats.

Un altre aspecte en el qual hauran de millorar és el dels serveis addicionals, sobretot pel que fa a la formació. La majoria de portals obtenen part dels seus beneficis d’anunciar cursos i màsters, però no sempre s’adapten al perfil que necessita l’usuari, fins al punt que no pot sortir del cercle viciós de les seves limitacions professionals i acaba per abandonar el servei. El principal progrés en aquesta direcció l’ha fet LinkedIn, després de comprar la prestigiosa productora de vídeos de formació professional Lynda.com per 1.500 milions de dòlars.