TECNOLOGIA
JÚLIA MANRESA

Missió possible: arreglar l’iPhone o la Nespresso a casa

iFixit és una mena de Wikipedia amb més de 14.000 manuals gratuïts per reparar tot tipus d’aparells electrònics. El negoci: també et venen les peces

Missió possible: arreglar l’iPhone o la Nespresso a casa / CÈLIA ATSET Zoom

EL TORNAVÍS QUE es necessita per obrir una cafetera Nespresso no es pot trobar a cap caixa d’eines. Kyle Wiens ho va descobrir a Barcelona mentre intentava reparar-ne una a l’auditori de l’edifici del Disseny Hub a la plaça de les Glòries. Aquest enginyer informàtic de Califòrnia és el conseller delegat i propietari d’iFixit, una mena de Wikipedia de manuals per reparar aparells electrònics un mateix i des de casa.

Kyle Wiens es va obsessionar a arreglar el seu ordinador portàtil quan era estudiant. “Apple m’ho posava molt difícil per poder fer-ho jo mateix o sense pagar gaire i no em va semblar just”, diu Wiens. Després de capficar-s’hi uns quants mesos va aconseguir solucionar el problema i va decidir crear un manual online per estalviar temps als que es poguessin trobar en la seva situació més endavant. Vist l’èxit que va tenir la primera guia i envoltat com estava d’estudiants d’informàtica, Wiens i un dels seus companys van decidir començar a desencriptar la reparació d’altres productes Apple i fer-ho públic. “Interessava molt i fins i tot vam començar a vendre peces i eines per arreglar ordinadors”, aclareix l’informàtic.

es va convertir en un negoci sense que se n’adonessin l’any 2003. Wiens confessa que només venien les peces per reparar els ordinadors durant la carrera amb la idea de “tenir una feina de veritat” en acabar la universitat. Però ara, dotze anys després, s’han quedat a Sillicon Valley, són un més dels projectes tecnològics d’èxit de l’última dècada i tenen el peu posat a l’accelerador.

El manual d’iFixit és el primer resultat en la cerca de Google si es busca com reparar qualsevol iPhone o molts dels productes del gegant tecnològic de la poma. Però també hi ha guies d’uns 800 gadgets d’Android, elements d’automòbils, videoconsoles, càmeres i altres electrodomèstics. Avui iFixit disposa de més de 14.000 manuals oberts a la xarxa i des de fa dos anys té una oficina a Europa, a Stuttgart, amb deu treballadors del total de cinquanta que té l’empresa. A Espanya tenen uns 75.000 usuaris al mes i a tot Europa dos milions. Wiens presumeix de no seguir el mateix model de negoci de la majoria de start-ups de Sillicon Valley. “No hem tingut cap aportació externa de capital i volem seguir així”, explica. Com moltes empreses d’aquella zona, iFixit no dóna dades de facturació o beneficis, però neguen que les ocultin per aconseguir millors valoracions, ja que -asseguren- no estan en venda.

En un model d’economia col·laborativa com el seu, els diners no els arriben dels manuals, que són completament oberts i editables, sinó de les peces i les eines que venen. Segons Wiens, per poder desmuntar la majoria de productes Apple calen eines exclusives. El mateix passa amb qualsevol cafetera Nespresso. “Les marques ho fan a consciència però tothom hauria de tenir el dret d’arreglar les seves coses en comptes de veure’s obligat a comprar-ne de noves”, defensa. L’equip d’iFixit dissenya les eines i les peces necessàries per poder reparar els aparells, les encarrega i després les ven als seus usuaris.

La persona que penja el manual no cobra res, “només rep la satisfacció d’ajudar els altres”, diu Wiens. Les seves motivacions són la sostenibilitat d’un model que es “basa només a crear nous productes” i el fet d’“empoderar” les persones perquè puguin mantenir els seus propis productes. A la pregunta de si ha rebut pressió d’alguna de les marques presents en el seu manual, Wiens respon amb una altra pregunta: “¿A qui li importa si Apple vendrà menys quan la majoria de l’activitat econòmica la generen a l’Àsia?” Per aquest motiu, iFixit obre uns altres manuals al públic: guies sobre com emprendre un negoci local de reparació d’aparells. “Volem impulsar l’economia local, hem de construir noves feines més sostenibles”, diu. Així que si algú vol obrir el seu propi taller de reparació de cafeteres Nespresso només ha de buscar com fer-ho a iFixit i, fins i tot, si hi ha algun usuari que no aconsegueix reparar-la a través de la web, el remetran a un d’aquests tallers. Això sí, abans haurà de comprar el tornavís a iFixit un cop l’hagin dissenyat.