Empreses 28/10/2012

Microsoft també aposta per l'era post-PC

La companyia pretén recuperar el seu lloc entre els grans amb el llançament del sistema Windows 8

Jordi Sabaté
3 min

El 1995 l'empresa de moda es deia Microsoft i l'home del moment -el més ric del planeta- era un dels seus fundadors, Bill Gates. Dos anys després, en la seva primera visita a Barcelona, Gates va revolucionar la ciutat. En canvi, avui en dia Gates està retirat i podria passejar per la Rambla sense provocar res més que algunes mirades encuriosides. Microsoft, per la seva banda, ha sortit del podi dels campions del sector tecnològic cedint el seu lloc a Apple, a la qual acompanyen Google i Facebook. No obstant, amb el llançament comercial, dijous, de Windows 8, un sistema multisuport, Microsoft intentarà tornar a posicionar-se com un dels grans d'internet.

Miopia empresarial

L'empresa reina del programari per a ordinadors personals es va quedar sense medalla el 2009 per culpa d'un error anomenat Windows Vista, i des de llavors no ha tornat al tren de l'era tecnològica. El seu últim encert data del 2001 i es deia Windows XP, un sistema operatiu robust i eficaç, ideal tant per a l'usuari domèstic com per a les empreses.

El problema era que Windows XP no destacava per la seva bellesa estètica, cosa que sí que passava amb Mac OS X, el flamant sistema d'Apple. Va arribar un moment en què la compra de llicències va començar a desaccelerar-se, ja que els usuaris fidelitzats estaven tan contents amb XP que ajornaven el canvi a un nou ordinador. Mentrestant, una quantitat creixent dels que sí que renovaven el seu ordinador optaven per provar els atractius models iMac de la competència.

Per a Microsoft l'única possibilitat de reactivar la venda de llicències passava per llançar un nou programari que suposés una ruptura estètica amb l'anterior. I calia fer-ho ràpid, perquè el cicle XP s'havia perllongat massa, gairebé vuit anys. El resultat va ser Vista, un sistema tan ambiciós com precipitat que molt sovint col·lapsava l'ordinador.

Tal va ser la magnitud del fracàs que Ray Ozzie, aleshores vicepresident tècnic de la companyia, va reconèixer que Vista mai s'hauria d'haver llançat. Per descomptat, els usuaris, davant les notícies sobre les experiències negatives de milers de compradors, es van resistir a canviar al nou sistema i van seguir amb els seus vells ordinadors, amb XP. Per acabar-ho d'adobar, la crisi del 2008 va desaccelerar les renovacions.

El 'sorpasso'

Microsoft va intentar esmenar l'error amb Windows 7, un Vista millorat, però no ho va aconseguir. A poc a poc Apple li va anar prenent el relleu en popularitat i encara que mai ha venut tantes llicències com Microsoft, el fet de vendre maquinari i programari en un mateix paquet li va donar més beneficis. Microsoft va passar, així, a un segon pla.

Paral·lelament, un altre esdeveniment va revolucionar el sector l'any 2007: el naixement de l'iPhone i, amb ell, l'entrada en escena de la internet mòbil, concebuda com una manera de navegar amb independència de l'ordinador i basada en un aparell de butxaca per al qual Apple havia creat un sistema operatiu específic, l'iOS. Vindria tot seguit el concepte de dades en el núvol: la informació es guarda millor en un servidor d'internet perquè així s'hi accedeix en moviment, des de qualsevol ubicació i aparell.

Apple ja guanyava clarament la partida en expandir el seu poder més enllà de l'ordinador. Només Google, amb el sistema operatiu Android, li plantava cara en l'era dels mòbils intel·ligents. Microsoft es va quedar totalment fora de joc.

L'aparició posterior de l'iPad i de les tauletes basades en Android van inaugurar l'anomenada era post-PC, en què l'ordinador ja no és el centre, sinó un element més dels que conformen l'ecosistema tecnològic de l'usuari.

Amb el PC destronat, els nous sistemes operatius per a mòbils i les pantalles tàctils en voga, a Microsoft no li ha quedat cap més alternativa que jugar-se-la llançant un sistema radicalment diferent que segueix els passos del seu etern rival, Apple. És a dir, serveix tant per a ordinadors com per a tauletes o telèfons mòbils; es pot utilitzar tant amb teclat com amb els dits, sobre la pantalla, i té la seva pròpia botiga de continguts i aplicacions -MarketPlace- sota un estricte control.

En aquest context va aparèixer dijous Windows 8. Microsoft també va presentar la tauleta Surface, un aparell de fabricació pròpia, a partir de la qual s'espera que apareguin més productes de la marca creada per Bill Gates. El president de Microsoft, Steve Ballmer, va assegurar fa un mes que Surface serà una dura competència per a l'iPad.

El canvi d'estratègia és total. Per primera vegada l'aposta de Windows ja no està centrada en l'ordinador, sinó en un element post-PC que no depèn de tercers fabricants. A més a més, Microsoft ha llançat una botiga de música per la Xbox, compatible amb tots els aparells amb Windows 8.

stats