JORDI SABATÉ

Microsoft supera les expectatives

L'empresa de Bill Gates incrementa un 17% el seu benefici davant l'estancament dels seus competidors

A l'espera de saber qui serà el pròxim conseller delegat de Microsoft després de la sortida de Steve Ballmer, la sensació és que la nau que van fundar a finals dels anys setanta Bill Gates i Paul Allen podria navegar sola, i amb un vent immillorable. Els seus resultats financers per al 2013 mostren un benefici net de 5.244 milions de dòlars, un increment d'un 17% respecte a l'any anterior, i una facturació total de 18.529 milions de dòlars, amb creixement en pràcticament totes les àrees de negoci, que no són poques.

Mentrestant, les empreses que li disputen el podi del sector tecnològic, sense deixar de créixer i vendre més productes que Microsoft, mostren una desacceleració que, si bé no és preocupant, sí que és un avís de cara als pròxims anys.

Exemples com els de BlackBerry i Nokia ensenyen que en l'era tecnològica la vida de moltes empreses es caracteritza per esplèndides pujades i fulminants baixades als inferns. D'altra banda, la sud-coreana Samsung, líder en la venda de telèfons mòbils gràcies a la seva adopció del sistema operatiu Android, va comunicar a l'octubre un benefici operatiu rècord de 9.600 milions de dòlars. No obstant això, aquesta dada no ha satisfet les previsions dels analistes, que han denunciat que emmascara dos fets rellevants.

Salvada per la RAM

El primer és que l'increment interanual en la venda de dispositius mòbils ha passat d'un 132% el 2012 a només un 7% el 2013. Un frenada molt important, en bona part a causa de la baixa demanda que ha tingut el seu producte estrella, el Galaxy S4. Per l'híbrid entre telèfon i tauleta Galaxy Note 3, llançat el mes passat, no es preveuen millors resultats.

El segon fet rellevant és que la part principal del benefici de Samsung es deu a la seva divisió de memòries RAM per a PC, on ha aconseguit un augment del 17%. Ara bé -i ves per on-, bona part d'aquest rendiment es deu a l'increment del preu bàsic per unitat. Si hagués mantingut el preu de l'any anterior, els números serien molt més discrets i potser ara estaríem parlant d'un mal any per al gegant coreà. ¿Potser l'any que ve ho haurem de fer?

Més per menys

Tampoc els resultats d'Apple han estat tan satisfactoris com era d'esperar, i encara que difícilment podríem dir que la companyia té problemes, diversos analistes s'han preguntat si no estarem davant el principi de la fi d'un model de negoci fins ara exemplar. Apple ven més telèfons iPhone que mai, sobretot des del llançament dels seus models 5S i 5C i la seva projecció en els mercats orientals.

Però el seu benefici net va caure un 11,2%, fins als 37.037 milions de dòlars, enfront dels 41.733 obtinguts un any abans. El problema és que Apple ven a cop de novetat, seguint el ritme cada vegada més estressant que li marca el mercat.

Innovació forçada

I mentre les vendes d'iPhone han pujat, les de tauletes iPad s'han estancat, i les d'ordinadorsMachan baixat. Les primeres perquè encara no s'havia presentat cap novetat quan es van comunicar els resultats -poc després van arribar l'iPad Air i l'iPad Mini amb pantalla Retina-; les segones perquè els ordinadors en el sector domèstic segueixen caient en picat.

Aquesta gran dependència d'Apple de la resposta emocional dels seus consumidors -Jobs sempre va dir que ell no venia tecnologia sinó experiències i emocions- l'obliga a invertir cada vegada més en innovació tot i que la corba de millora en els dispositius portàtils cada vegada requereix més esforços. Així doncs, què ha fet bé Microsoft, que sembla salvar-se de l'alentiment del consum?

El programari, la clau

En realitat no se salva: cau com els altres en l'apartat de vendes domèstiques, on sí es pot dir que els PC estan cada dia menys presents. No obstant això, el sector empresarial sosté amb força vigor el parc global d'ordinadors, especialment la línia PC, que incorpora el sistema operatiu Windows, venut sota llicència per Microsoft. Aquí ocupa més del 90% del mercat, amb una aclaparadora presència de la versió Windows 7 -75%- i una progressiva substitució de Windows XP -present en gairebé el 20% dels equips- pel nou Windows 8. En aquest apartat resideix gran part del potencial de creixement de Windows, ja que el canvi implica la compra d'una nova llicència.

Però és la suite ofimàtica Office Business, amb un marge brut del 83%, la gran protagonista del benefici de Microsoft, ja que creix un 7% respecte al mateix període del 2012. Els bons resultats de l'empresa es completen amb l'evolució d'altres apartats del programari corporatiu, com el sistema operatiu per a servidors SQL Server o el servei d'emmagatzematge i sincronització de dades Azure: sense ser espectaculars, tots dos camps mostren sòlides millores.