OPINIÓ

Microsoft i Google escenifiquen l'era post-PC

Als directius de Microsoft no els devia fer cap gràcia veure, dos anys enrere, que el seu valor total a la borsa era superat pel d'Apple, la seva eterna rival. Tot i així, els quedava el consol de ser encara la segona empresa tecnològica més valuosa per als inversors.

Des de dilluns ja no tenen ni això: els ha avançat Google, que ha arribat als 249.190 milions de dòlars en capitalització borsària, per sobre dels 247.440 milions de dòlars de Microsoft. La fita resulta enormement simbòlica: una empresa que fa quinze anys encara no existia ja val més que el pal de paller de la informàtica personal. D'aquesta manera, els mercats formalitzen l'arribada de l'anomenada era post-PC, en la qual els ordinadors de taula deixen pas als dispositius de butxaca, les aplicacions i les dades emmagatzemades al núvol de la xarxa.

Google, aquesta eficient agència de publicitat digital disfressada d'empresa de serveis -com el cercador, el correu electrònic, els mapes i YouTube-, encara no factura tant (12.000 milions de dòlars en l'últim trimestre) com Microsoft amb els seus productes principals, el sistema operatiu Windows i les aplicacions informàtiques d'Office (18.000 milions), però els seus marges de benefici són molt superiors.

Tot i que Microsoft ha tingut alguna satisfacció, com l'èxit de la Xbox al sector dels videojocs, el seu cercador Bing té menys d'una quarta part dels usuaris de Google Search, i per cada smartphone equipat amb Windows se'n venen al món almenys 15 que fan servir l'Android de Google. A finals d'aquest mes Microsoft llançarà la nova versió 8 del seu operador, que li permetrà entrar en el sector de les tauletes. Veurem si aconsegueix acostar-se a Google. Mentrestant, el repte més gran per a les dues empreses serà no allunyar-se d'Apple: amb una cotització de 620.000 milions de dòlars, val més que totes dues juntes.