Més units per salvar el Nadal

En els últims anys, les associacions de comerciants i botiguers de Catalunya han pres protagonisme a l'hora de promoure iniciatives per reactivar el comerç al carrer i lluitar contra la competència dels centres comercials

Més units per salvar el Nadal / CRISTINA CALDERER Zoom

El carrer del Mar ha estat durant molts anys un dels llocs més populars per fer les compres de Nadal entre els habitants de Badalona. Unint la plaça de la Vila amb la Rambla i el mar, aquesta via estreta reuneix comerços de tota la vida, com la sabateria Gubern, la botiga de roba multimarca La Dama (Selecta-Vidal), la drogueria Boter o la jogueteria Souvenirs Sirena, així com les franquícies més populars, des de cadenes de perfumeries fins a Mango, i fins i tot un establiment de cigarrets electrònics de marca no t'hi fixis.

En els últims cinc anys, però, la crisi i la competència dels grans centres comercials ubicats a l'extraradi de la capital catalana han provocat una davallada en el nombre de visitants al centre de Badalona i la consegüent caiguda de les vendes, cosa que obliga algunes botigues a tancar. Amb la idea de revitalitzar el carrer i de fer ciutat, les associacions de comerciants del centre de Badalona, igual que moltes altres d'arreu de Catalunya, s'han posat les piles i han reforçat les iniciatives per promoure l'afluència al carrer i beneficiar-se del tímid auge del consum que s'espera per a aquesta campanya de Nadal. Segons les previsions de la consultora Deloitte, la remuntada estarà al voltant del 2% a tot l'Estat, amb una despesa mitjana per habitant de 671 euros, 12 més que l'any passat. "Creiem que la campanya serà millor que el 2012", va confirmar el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile, en un article publicat a l'ARA a principis d'aquest mes. Però la recuperació serà mínima, d'entre un 2% i un 3%, va admetre Fraile.

Falta d'implicació

"El repte més important per a nosaltres és aconseguir la implicació dels mateixos comerciants", explica Maria Crespo, secretària de l'Associació de Botigues del Carrer del Mar, una entitat que representa 160 botigues del centre de Badalona. Segons Crespo, propietària del Forn Bertran del carrer del Mar, una de les principals dificultats que ha tingut al llarg d'aquests anys l'associació a l'hora de prendre iniciatives per recuperar la circulació al carrer és la falta de motivació de franquiciats, cadenes de moda i propietaris de locals que tenen llogats el seus espais a tercers, ja que "els és igual si al carrer hi passa gent o no, només volen rendiment". L'empresària en posa com a exemple el grup Zara, que fa sis mesos va tancar la seva botiga del carrer del Mar i va deixar un espai mort al bell mig de l'artèria comercial. L'espai està en venda (entre 6 i 7 milions d'euros, segons Crespo), i la multinacional gallega s'ha negat a les propostes d'arrendament de l'Ajuntament i les associacions de comerciants per habilitar-lo en una mena de marketplace: un espai on diferents marques i dissenyadors de roba, per exemple, puguin instal·lar-hi corners i estands temporals sense haver d'assumir un cost fix de lloguer. Per evitar la imatge depriment del local buit, l'Ajuntament de Badalona ha recobert els aparadors de l'antic Zara amb pòsters de la ciutat, il·luminats amb focus. El carrer del Mar també compta amb els alegres llums de Nadal, finançats per l'Associació de Comerciants amb les quotes que paguen els seus membres, d'entre 25 i 40 euros mensuals. "El nostre pincipal competidor són els centres comercials", diu la secretària de l'entitat. "Per tant, concebem el carrer com un centre comercial a l'aire lliure, amb l'avantatge que no depenem d'un sol gestor que determina els horaris i els preus dels lloguers", afegeix.

Si abans de la crisi les iniciatives es limitaven a donar vals d'aparcament gratuït als clients, els botiguers del centre de Badalona promouen ara iniciatives com la Shopping Night, la campanya de tornada a l'escola i altres activitats dirigides a nens, "ja que porten els pares al centre", admet Crespo.

"Fer ciutat"

També han arribat a un acord amb el Cercle Catòlic -un antic cinema del centre que fa poc va reobrir les portes- per regalar entrades a sessions de cinema infantil entre els compradors. "La idea bàsica és fer ciutat", aclareix Crespo. Els esforços de les associacions de comerciants i els tímids senyals de recuperació de l'economia sembla que han donat resultat: el trànsit de vianants a les ciutats espanyoles va créixer una mitjana del 20% durant el pont de la Puríssima, segons l'índex TC-Street, un rànquing que elabora l'empresa T-Cuento (Abantia) per mesurar la circulació de vianants a partir de les dades recollides per sensors instal·lats a les voreres de les principals artèries comercials de les ciutats.

Les dades de TC-Street se sumen a l'optimisme dels botiguers per a aquesta campanya de Nadal. La Núria, propietària de The Shop, una botiga d'esports de tota la vida al centre de Vilassar de Mar, assegura que aquest any "el client s'ha avançat". "Ja tinc força reserves fetes, la majoria roba d'esport de marca, que no et compres durant l'any", diu la Núria. The Shop és una de les botigues que el cap de setmana del 15 de desembre van participar en la fira a l'aire lliure organitzada per l'associació de botiguers Vilassar Comerç per promoure el consum al casc antic. Segons la consultora Adecco, l'auge de les vendes per les festes anirà acompanyat per una campanya de contractació que crearà fins a 20.900 llocs de treball temporals a Catalunya, aproximadament un 5% més alta que el 2012.

No obstant, la Núria observa que iniciatives com les fires a l'aire lliure serveixen per donar ambient i animar la gent a passejar, però considera que pel que fa a vendre no tenen efecte. Al seu costat, una parella amb dos nens petits contemplen l'estand de Beloved, una botiga de roba de punt artesanal que va obrir fa un any i mig en aquesta població del Maresme.

"La fira és una bona ocasió per donar-te a conèixer. Però per comprar la gent prefereix anar a la botiga, tocar-ho i veure-ho. El client valora cada cop més la confecció feta a mà abans que la majorista o la feta a la Xina", opina la Maica, la propietària de Beloved.

Compra intel·ligent

Crespo, en canvi, admet que l'oferta de la sabateria del xino del carrer del Mar és molt bona en la relació qualitat-preu, i no li estranya que el negoci funcioni, malgrat la decoració rudimentària del local. És el que els experts anomenen compra intel·ligent, una conducta accentuada per la crisi en què els consumidors busquen treure el màxim profit de cada euro, i que en els últims anys ha beneficiat segments com la marca blanca -en alimentació- i els outlets online, que ofereixen descomptes en articles de marca i que s'utilitzen per comprar els regals que requereixen més planificació, perquè tenen terminis d'entrega llargs.

Segons un estudi de la plataforma de venda Showroomprive.es, l'11% dels consumidors espanyols estan disposats a adquirir tots els seus regals de manera online si això suposa estalviar costos.

Al comerç de carrer no li queda més remei que tenir un valor afegit clar "i no ser un mer intermediari", admet Crespo. Ella mateixa ha apostat per centrar la producció del seu negoci, Forn Bertran, en la producció de productes de pastisseria clàssics i de pa més elaborat, com els multicereals: "Amb la baguet normal ja no podem competir amb Mercadona".