BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

Mercadona, pels núvols

La crisi ha provocat que la majoria dels espanyols abandonin les botigues especialistes per les cadenes de distribució discount . Avui en dia Mercadona, Dia, Alcampo i AhorraMas facturen més de la meitat de l'alimentació i drogueria dels espanyols.

Mercadona arrasa al mercat i es manté en el primer lloc del rànquing d'empreses que acaparen la preferència dels consumidors amb la seva marca pròpia. El 2012 la companyia va arribar fins al 21% de quota del mercat gràcies a l'obertura de nous centres i la fidelitat dels seus clients, que li van aportar 20 milions d'operacions de compra, amb la qual cosa va aconseguir superar la venda de productes frescos del canal especialista.

L'austeritat està ofegant el consumidor, que cada vegada té menys possibilitats econòmiques per fer les seves despeses i mantenir el ritme de consum. Menjar és una necessitat bàsica, i per això les caigudes en el sector de l'alimentació no són tan fortes com les que experimenten la perfumeria o la moda.

En l'actualitat, la tendència comuna de les cadenes que més creixen s'inclina cap a la recerca del balanç entre preu i qualitat. Totes les que s'acosten a aquesta ràtio compten amb més clients fidels. El consum entre els espanyols experimenta l'efecte anomenat downtrading , que consisteix a omplir el rebost a preus més baixos, de manera que les marques pròpies de les cadenes discount són les preferides pels consumidors.

Davant les bones sensacions empresarials que està donant Mercadona, molts ja han posat preu al seu valor. El mateix consell d'administració ha valorat l'empresa en 3.100 milions d'euros, encara que ells mateixos han assegurat que el valor de mercat seria bastant superior, i en l'eventual cas d'una venda a tercers, aquest no seria el preu. Com a colofó, l'agència de notícies Bloomberg assegura que Mercadona val 8.600 milions, un import que calcula a partir de les dades de tres companyies similars que cotitzen en borsa: Dia, l'anglesa WM Morrison Supermarkets Plc i la francesa Casino Guichard-Perrachon SA.

Igual que va fer Dia en el seu moment, i després de la seva bona evolució en borsa sustentada sobre una sòlida capacitat de generar beneficis, Mercadona té totes les premisses per agafar el mateix camí. El sector europeu té un PER (ràtio preu-benefici) mitjà que recull 10,1 vegades el benefici en el preu de l'acció, cosa que, aplicada a Mercadona, suposaria una capitalització propera als 5.000 milions. Amb aquest preu, l'empresa es convertiria en la dissetena empresa espanyola per volum de capitalització, per sobre de Red Eléctrica, ACS i Banco Popular. ¿I quina empresa sortiria de l'Íbex-35? Segurament, durant l'estiu que ve ho sabrem.