A FONS
ANDREA RODÉS

Menys rigidesa i millor gestió del temps

Els mòbils i les xarxes socials obliguen a replantejar la separació entre l'àmbit laboral i el familiar

Igual que la feina ha envaït la vida personal, les xarxes socials han penetrat en l'àmbit laboral / PERE VIRGILI Zoom

La incursió dels smartphones i el consegüent fet que un treballador pugui estar disponible les 24 hores del dia i els set dies de la setmana ha facilitat la implantació del teletreball en moltes feines, però també ha acabat de difuminar la barrera entre l'àmbit laboral i el personal.

"Les empreses han d'acceptar que amb les TIC la interferència entre els dos àmbits és ja una realitat", diu Núria Chinchilla, professora de recursos humans de l'Iese i experta en conciliació laboral i familiar. Segons Chinchilla, no té gaire sentit avui en dia adoptar mesures rígides amb la fi de separar l'àmbit personal i el laboral, com, per exemple, prohibir que els treballadors puguin accedir a les xarxes socials des del seu lloc de treball o tancar el servidor central del correu electrònic corporatiu a la nit perquè els empleats no siguin destorbats.

Gestió del temps

"Sóc més partidària que la gent aprengui a autocontrolar-se i s'imposi els seus propis límits", comenta Chinchilla. Aquesta competència és el que es defineix en termes de recursos humans com a gestió del temps i la que s'intenta inculcar a empreses i treballadors des de les consultores de creixement personal o coaching .

En lloc de dictar normatives que limitin l'ús d'internet o del mòbil, "es tracta de definir les normes de joc, de buscar el consens entre els directius i els subordinats sobre quines són les pràctiques correctes a l'hora d'utilitzar els dispositius", insisteix aquesta experta.

Per exemple, una política adequada de gestió del temps es dóna quan un directiu es pren la llibertat d'enviar un e-mail fora de l'horari de feina però no espera que el subordinat li respongui fins al dia següent a les 9 del matí, aclareix.

"La majoria d'empreses ofereixen BlackBerrys i iPhones als seus empleats i es troben que molts directius en fan un ús indiscriminat per proposar noves idees", diu Laura Gutiérrez, fundadora de Meta Coaching, una consultora de Barcelona. Fa uns anys els caps solien anotar les propostes en una llibreteta per comentar-les posteriorment en una reunió, "però ara les poden enviar de manera immediata, per e-mail o per WhatsApp, i això pot convertir-se en una nova font d'angoixa per als seus subordinats, en el cas de no haver consensuat aquesta situació prèviament", afegeix Gutiérrez.

La falta de consens sobre l'ús del mòbil i la priorització de tasques pot implicar una pèrdua de productivitat per a l'empresa, ja que el treballador pot perdre massa temps atenent missatges menys urgents.

'Lladres de temps'

Aprendre a prioritzar tasques implica també identificar els anomenats lladres de temps de cadascú -que poden ser des d'un cap que no para d'enviar missatges nocturns a la necessitat de connectar-se al Facebook durant l'horari laboral- i fer un exercici de disciplina per evitar desatendre obligacions importants.

"Un avantatge de les TIC és, sens dubte, la flexibilitat laboral", diu Chinchilla. "Però cal ser coherents: si les empreses esperen que els empleats treballin des de casa, també han de permetre que a l'oficina atenguin assumptes personals", afegeix. "A aquestes altures no podem prohibir que algú es connecti al seu correu des de la feina. Si ha d'atendre un missatge personal urgent, ho farà igualment", diu Chinchilla.