Maurizio Rossi“Si la nostra incubadora fos als Estats Units tindríem un Starbucks”

Ex-CEO del grup Rossi (NoFear, Rusty) i cofundador de H-Farm, principal acceleradora de ‘start-ups’ d’Itàlia

Maurizio Rossi“Si la nostra incubadora fos als Estats Units tindríem un Starbucks” Zoom

Vau crear H-Farm el 2005, quan l’emprenedoria encara no estava de moda a Europa. Què us mou a obrir una incubadora en una antiga granja envoltada de cultius?

Després de molts anys en el món de l’empresa, el meu soci Riccardo Donado i jo teníem molt clar que internet i la digitalització eren el camí a seguir per les empreses italianes. Però també crèiem en un enfocament més humà de la tecnologia, que la inspiració per innovar han de ser les persones. La 'h' de H-Farm és la 'h' d’humanitat. La tecnologia s’ha d’adaptar al comportament humà i no a la inversa. Vam tenir molta sort de trobar aquesta finca, envoltada de naturalesa i alhora tan a prop d’un aeroport internacional com el de Venècia que ens permet connectar amb tot Europa.

¿Les 'start-ups' seleccionades per H-Farm tenen aquest component humà?

Accelerem projectes de diversos sectors: moda, tecnologia, disseny... Però el criteri principal és l’equip. Ajudem els emprenedors a desenvolupar una idea i fer-la créixer, i després els posem en contacte amb el teixit industrial italià, sobretot. Tenim diversos acords de col·laboració amb grans corporacions, com Leroy Merlin, STMMicroelectronics i Technogym, un dels principals fabricants de màquines de gimnàs del món. Amb Technogym hem llançat aquest any el primer programa d’acceleració per a 'start-ups' del sector salut i benestar (Wellness Accelerator Program). De més de 200 'start-ups' europees, cinc finalistes van aixecar capital, i dues són de Barcelona! Per a Technogym és una manera d’externalitzar la innovació sense haver de crear ells mateixos el programa d’acceleració.

També teniu casals d’estiu per a nens i un màster d’emprenedoria digital... ¿Es pot ensenyar a ser emprenedor?

És cert que l’esperit emprenedor té molt a veure amb el que has vist a casa, però la manera d’educar pot ajudar un emprenedor a passar a l’acció. Fora dels Estats Units només a Israel he vist que es fomenti una cultura emprenedora de veritat. El nostre objectiu és redissenyar el sistema educatiu italià. El següent pas serà crear un centre d’estudis superiors especialitzat en els sectors en què Itàlia és bona: disseny, cuina, moda...

¿Les regions haurien de promoure l’emprenedoria en els seus sectors clau?

Sí, jo crec molt en els microterritoris, Europa és això! El nostre valor afegit és crear microsistemes especialitzats i transformar la nostra indústria del 'low-tech' al 'high-tech', sense oblidar que Europa no és els Estats Units. Si H-Farm fos a Silicon Valley, en lloc d’aquest menjador amb cuina casolana tindríem un Starbucks.

Es critica sovint que les 'start-ups' europees pensen en clau local en lloc de pensar directament en el mercat global.

Els nord-americans fan el mateix: primer pensen en el mercat local, però allà el mercat local és molt més gran. El problema és que aquí la gent es mou menys, als europeus ens costa canviar de ciutat. Tot i així, els emprenedors que arriben fins a H-Farm ja han passat per un filtre. Per venir aquí cal ser obert de ment, això no és precisament el 'downtown' d’una gran ciutat... Jo sempre recomano als emprenedors que siguin apassionats i pensin en gran, cal tenir una visió o creure en un somni per tenir èxit. Però, sobretot, cal executar, passar a l’acció. És el més difícil i el més important.