CHRISTIAN DE ANGELIS

Maresme: de la tradició tèxtil al turisme i la innovació

La quarta comarca més poblada de Catalunya ha perdut pistonada en la indústria de la confecció, però la proximitat amb Barcelona i la creació del Tecnocampus de Mataró impulsen nous models econòmics

Maresme: de la tradició tèxtil al turisme i la innovació / ACN Zoom

La comarca costanera del Maresme és la quarta més important de Catalunya en termes de població i densitat. La proximitat amb Barcelona ha marcat la seva trajectòria econòmica moderna, i ha fet del Maresme una de les puntes de llança de la tardana Revolució Industrial de Catalunya. La industrialització del tèxtil de Mataró va començar l’any 1839, amb la instal·lació del primer motor de vapor en una fàbrica de filats. Nou anys més tard es va inaugurar la primera línia de tren de la península Ibèrica, una via de 28,6 quilòmetres que va unir la capital del Maresme amb Barcelona.

Avui la comarca representa el 5,8% dels habitants de Catalunya i concentra 11.000 empreses en un univers fortament atomitzat. Segons dades de la Cambra de Comerç de Barcelona, el 79% d’aquestes 11.000 empreses tenen menys de cinc treballadors i només un 0,2% són de més de 250. “Aquestes dades mostren una atomització empresarial més accentuada que en el conjunt de Catalunya: si a la província de Barcelona la dimensió mitjana d’una empresa és de 10,2 assalariats, al Maresme és de 7”, explica Josep Francí, director de delegacions de la Cambra. La baixa proporció d’empreses industrials, que representen el 13% del total, explica aquesta forta atomització.

Com en el conjunt de Catalunya, la indústria tèxtil ha perdut força pistonada a Mataró i els seus voltants en els últims anys, especialment des de la liberalització del comerç tèxtil internacional, l’any 2005. El resultat d’aquest fet ha estat el desplaçament de la major part de la producció a la Xina i altres països asiàtics i de la conca mediterrània, i una forta reestructuració a Catalunya. A causa d’aquest procés al Maresme van desaparèixer indústries com Fibracolor, tancada a Tordera el 2008, o DB Apparel, fabricant de marques com Wonderbra, Playtex, Dim o Abanderado.

Però no tot ha desaparegut del mapa. Punt Roma, que té la base a Mataró, és actualment l’operador més important del sector a la comarca. Fundada l’any 1976 per l’empresari Rodrigo García mitjançant la societat Géneros de Punto Victrix, Punt Roma és actualment una de les deu principals empreses de moda del mercat espanyol, amb una facturació superior als 200 milions d’euros. El grup Vilaseca, propietari de les marques Avet i Set, manté l’activitat productiva al Maresme, que també acull la seu de Bóboli, especialitzada en moda infantil.

Territori dels grans

Tordera és, a més, el segon punt més gran de decisió del principal grup de moda del món: Inditex. Aquesta població interior de 16.363 habitants allotja la seu de cadenes del grup com Massimo Dutti, Oysho, Bershka, Stradivarius i Lefties.

La tradició de la indústria tèxtil del Maresme també es manté amb proveïdors de grans grups de distribució de moda, com Happy Punt o Hi Tex, i amb d’altres com Dogi, especialitzada en teixits elàstics (actualment en procés de venda a Sherpa Capital).

A més del tèxtil, la indústria del Maresme compta amb fàbriques farmacèutiques com Alcon, filial del grup suís Novartis, que compta amb uns laboratoris d’oftalmologia al Masnou. Un altre sector destacat de la indústria del Maresme és l’alimentació, amb empreses com Conserves Dani, a Vilassar de Mar.

“Actualment el turisme és el sector tractor de l’economia de la comarca”, comenta Francí. Segons les estimacions de la Cambra, el turisme amb pernoctació genera una facturació de prop de mil milions d’euros a l’any per al Maresme, als quals se sumen els 188 milions dels visitants (sense pernoctació) i els 182 dels titulars d’una segona residència. El sector, segons explica Francí, treu profit de la marca costa de Barcelona i té en la proximitat amb la capital catalana una palanca per a la desestacionalització. El turisme ha donat lloc a altres grups empresarials d’importància, com Sehrs, una corporació formada per 59 empreses del sector que inclou hotels i majoristes de viatges.

Mirant al futur, el Tecnocampus de Mataró representa la iniciativa més significativa. És un centre universitari d’emprenedoria i empresa especialitzat en tecnologia, innovació i internacionalització. Aquesta iniciativa, en la qual participen entitats públiques i privades, “pot ser una empenta per a l’ocupació en serveis d’alt coneixement, que ja comença a créixer a la comarca”, diu Francí.