Manuel Serrano:“No podem posar un anunci per demanar experts en ‘wearables’ perquè no n’hi ha”

Fundador del grup Fhios, consultoria especialitzada en màrqueting digital i solucions per a mòbil

Col·laboreu en el nou màster en disseny i programació d’aplicacions per al mòbil que s’impartirà a La Salle a partir del febrer del 2015. Per innovar cal acostar-se a la universitat?

Ha sigut iniciativa nostra. Per a la universitat és bo acostar-se al mercat, i per a nosaltres, al talent. Hi ha una distància molt important entre el món acadèmic i el que necessiten les empreses: fa falta més transferència de tecnologia. També és una oportunitat per formar futurs professionals que encaixin a Fhios. Innovem molt en wearables i l’internet de les coses i necessitem gent capacitada. No podem posar un anunci en què demanem experts en wearables perquè no n’hi ha.

Ens falten enginyers?

D’enginyers n’hi ha molts, el que fa falta són enginyers de software i gent que sàpiga veure negocis, aplicar tecnologia en un mercat concret. Cal fomentar l’emprenedoria en el sector dels wearables. Els nostres clients són empreses interessades a ser pioneres en el desenvolupament d’aplicacions, per exemple, per a les Google Glass. Pensen què poden treure’n.

Per exemple?

Una entitat bancària ens va demanar un conversor de moneda per a les Google Glass; una altra, una aplicació per ubicar l’oficina més pròxima a partir de la geolocalització. En turisme, vam crear una aplicació perquè els museus puguin donar més informació a través de les Google Glass, i per al sector de l’automoció, com connectar-les als cotxes intel·ligents. L’última innovació han estat unes Google Glass graduades que hem fet amb Cottet.

Assegureu que feu fresh consulting. Què se suposa que és això?

Vaig treballar molts anys en consultoria informàtica tradicional, primer a Atos i després a Sertec. Les consultores tendeixen a seguir procediments farragosos. Nosaltres volíem treballar amb vídeos, infografies, esquemes... Tenir una relació més fàcil amb el client. Això implica ser més flexibles a l’hora de competir amb altres consultores, grans o petites, que ofereixen preus molt baixos. I el que hem fet és aplicar el modeldeVueling a la consultoria: oferir al client un preu fix del bitllet i una sèrie d’opcions extra que es paguen a part. Som una barreja entre agència de màrqueting digital i una consultoria tecnològica.

No creieu que hi ha un boom de community managers i experts en màrqueting digital?

Crec que hi ha una falta de noves professions, el mercat va més ràpid que el món acadèmic. Els community managers requereixen una formació específica! També hi ha molts programadors web, però no prou. Necessitem el talent i no descartem crear una escola pròpia de programació per a mòbils a Barcelona. Al món hi ha companyies tecnològiques amb universitats pròpies, com Google.

Teniu 150 empleats i delegacions a Silicon Valley i Xangai...

Sí, tenim presència internacional a través de les oficines d’Inspirit, la incubadora tecnològica de Dídac Lee, que utilitzem per donar més valor a les innovacions d’aquí. Aquest any esperem tancar amb una facturació de 7 milions d’euros. En els anys vinents volem seguir creixent entorn al 10%-15% anual de manera orgànica, però no descartem fer adquisicions d’empreses de valor afegit que ens aportin tecnologies innovadores. L’objectiu és acabar el 2020 amb una facturació de 20 milions d’euros.