TECNOLOGIA NEGOCIS DIGITALS
JORDI SABATÉ

El comerç electrònic s'escapa de l'ordinador

Privalia ja ven més a través del mòbil que a l’ordinador. En l’era post-PC, la compra mitjana a través de l’iPad dobla la que es fa amb dispositius Android

Steve Jobs va popularitzar el terme “era post-PC” a mitjans de la dècada passada, amb el llançament dels seus dispositius mòbils. Aquesta teoria consistia en el trasllat dels usuaris dels ordinadors de sobretaula a les tauletes i smartphones. Com ha acabat passant. Això, a més de tenir un efecte cabdal en el mercat de la tecnologia -amb un declivi de vendes d’ordinadors- també ha sacsejat el negoci dels comerços online. Fins al punt que botigues com Privalia ja han venut més aquest any a través d’aquests dispositius que dels PC. En concret, el líder català en comerç online ven un 52% a través de smartphones i tauletes, amb un pic d’un 56% durant els mesos d’estiu, coincidint amb les vacances.

Aquesta tendència és comuna a tot el sector, segons un informe de Doofinder, tot i que altres companyies es troben a anys llum pel que fa a penetració mòbil. En el portal de compres online Rakuten, per exemple, un 26% dels usuaris espanyols compren a través del mòbil o la tauleta, i l’agència de viatges en línia TravelRepublic ven el 38% en mobilitat. En el cas de Rakuten, l’ús de tauletes ha crescut en un 42% durant l’últim any, mentre que els telèfons han pujat un 9,7%.

PERÒ NO TOTS els usuaris són iguals. L’informe de Doofinder assenyala que els usuaris d’Apple gasten molt més de mitjana que els d’Android. En concret, el tiquet mitjà d’un propietari d’un iPhone és de 52 euros, mentre que des d’un Android la despesa és de 42 euros. La diferència és encara més important des d’un iPad. La compra mitjana des d’una tauleta d’Apple, renovada aquesta setmana, amb una versió més fina i potent, puja a 88 euros, més del doble que des d’un dispositiu Android. A més, tot i que Android domina el mercat en nombre total de dispositius, els propietaris de smartphones Apple compren més, amb una quota de mercat d’un 62%, comparat amb el 35% que té Android.

“La millora de la usabilitat a les botigues online per fer compres a través de dispositius mòbils és fonamental per competir en aquesta veta de mercat”, afirma el conseller delegat de Doofinder, Iván Navas, en un comunicat. De fet, segons l’estudi anual sobre l’e-commerce a Espanya que fan IAB Spain i Elogia, els usuaris encara prefereixen l’ordinador per buscar informació i fer les comandes, mentre que recorren als dispositius mòbils sobretot per reservar i fer el seguiment dels enviaments. A més, tot plegat facilita que augmentin les compres fora d’hores, de matinada, i les compres impulsives. L’era post-PC també està canviant la manera com comprem.