ANDREA RODÉS

Luis Gallego: "Hi ha joguines bones que No arriben mai al mercat"

Luis Gallego: "Hi ha joguines bones que No arriben mai al mercat" / RUTH MARIGOT MURILLO Zoom

Fa set anys, en un viatge a l'estranger Luis Gallego i la seva dona van descobrir unes joguines fetes amb fusta procedent de les plantacions de cautxú de Tailàndia que els van agradar molt. En veure que no es venien a Espanya, aquest enginyer de Sitges, que acabava de ser pare, va decidir abandonar el sector de la construcció i crear la seva pròpia distribuïdora de joguines ecològiques, un mercat amb potencial de creixement. Avui la seva empresa té llicències de nou marques diferents, entre les quals Plantoys, la companyia tailandesa que fabrica cases de nines i altres productes a partir de fustes reciclades de plantacions d'arbres de cautxú, o l'americana Greentoys, fabricant de joguines infantils a partir d'ampolles de llet. Tot i que el negoci ha anat creixent, Gallego va detectar que faltava una fira de referència d'àmbit estatal -les principals empreses acudeixen a la fira de Nuremberg i Hong Kong- i, juntament amb el seu soci, David D'Eboli, va decidir impulsar la primera fira del sector a Barcelona, Ibertoy. La primera edició tindrà lloc el 14, 15 i 16 de març al Centre de Convencions Internacionals de Barcelona, CCIB.

Ibertoy és una iniciativa privada. Per què feia falta?

Durant més de trenta anys va existir la Fira del Joguet de València, on es concentraven la major part dels fabricants de joguines de l'Estat, fins que van deslocalitzar la producció a la Xina i es va acabar. Ara les empreses van a la fira de Nuremberg, a Alemanya, que està molt bé, sobretot per exportar a Europa, però és costosa i un munt d'empreses petites no hi tenen accés per falta de recursos. No poden tenir un estand expositor i al final les joguines són una cosa que s'ha de tocar. Nosaltres volem ser una eina per al mercat espanyol i, alhora, obrir oportunitats a les empreses estrangeres per conèixer millor el client espanyol. Barcelona és una marca de disseny reconeguda i ens hauria d'ajudar. A més, un 25% de la indústria de la joguina és catalana. Ibertoy ha de ser un hub de coneixement, sobretot orientat al retail. Portarem conferenciants i experts, i ens centrarem en temes com l'experiència de compra, el tracte amb el client...

¿El comerç tradicional necessita innovar?

Som en un mercat en general decreixent. Tanquen més retails que els que obren. Per això Ibertoy està oberta a empreses de diferents àmbits: joguines, productes infantils i educatius, de puericultura, de regal... Volem ajudar les empreses a trobar noves oportunitats de negoci i a ampliar els canals de venda.

Vas entrar al sector el 2007, un any abans de la crisi. Què ha canviat?

Espanya continua sent el tercer fabricant de joguines del món, tot i que les fàbriques ja no són aquí. Ara algunes empreses estan tornant o s'estan replantejant retornar la producció aquí. En els últims anys també ha aparegut molt l'emprenedor emergent que busca negoci amb les joguines, com Modulmax o Set de Cartró [fabricant de joguines reciclades], totes dues catalanes.

¿És un mercat tan atractiu?

Bé, hi ha un factor clau: la gent quan té fills s'hi bolca molt i tothom es creu expert en el tema. Això els impulsa a emprendre. Pel que fa a les joguines ecològiques, és cert que són un mercat en creixement, però ser reciclable és un més a més, la gent compra una joguina principalment si el disseny és atractiu.

I l'impacte d'internet?

Fa quatre anys, els grans establiments com El Corte Inglés, Toys'R' Us o Abacus venien zero per internet. Ara s'han adonat que és el canal més important i hi fan grans inversions. El consum online de joguines se situa entorn del 17%. Les botigues físiques s'estan convertint en showrooms, simples aparadors... La gent fins i tot s'estima més consultar l' smartphone que demanar-li consell al botiguer, sobretot a les grans cadenes, on el personal que atén té poca informació.

Innovar és clau?

Sí, però no només en el producte, sinó també en el procés de venda. Hi ha joguines molt bones que no arriben al mercat perquè falla la comunicació o l'embalatge. És un sector difícil, en què el 80% del mercat es concentra en una desena de fabricants i distribuïdores. L'altre 20% són petites empreses que lluiten per un tros del pastís. I a Espanya el consumidor és menys curiós a l'hora de comprar joguines noves que en altres països europeus.