AUTOMOCIÓ
-A.M.V.

Conduir sobre un alcoholímetre ja és possible al Japó

Un equip d’investigació desenvolupa un sistema que detecta si un conductor ha begut, s’està adormint al volant o està patint un infart

ELS CONDUCTORS JA tenen una eina més a l’abast per evitar cometre imprudències al volant. Un equip d’investigadors japonesos han desenvolupat una tecnologia que es pot col·locar al seient del cotxe i que serveix per detectar si el xofer està ebri, sota a l’efecte d’alguna droga il·legal o si corre el risc de quedar-se adormit al volant.

El causant d’aquest avenç és un sensor que també té aplicacions en el camp de la sanitat, ja que es pot situar en un llit i avisa a temps de si el pols d’un pacient comença a ser irregular o si està patint un infart.

Al darrere de l’enginy hi ha una col·laboració a tres bandes entre la Universitat d’Hiroshima, la Universitat de Tòquio i l’empresa Delta Tooling. Segons ha detallat la publicació Nikkei Technology, el sensor detecta el so i la vibració que produeix el sistema cardiovascular de l’usuari a través de la seva esquena.

L’aparell consisteix en un micròfon integrat en un complex entramat de teixit espumós que s’instal·la al respatller del seient del cotxe o al matalàs sense que arribi a ser incòmode per a l’esquena de l’usuari.

Aquest teixit tridimensional d’alta tecnologia capta amb claredat i amplifica l’onada que produeixen el so i la vibració que genera el sistema cardiovascular en la pell, que s’ anomena pols aòrtic. Però a diferència d’altres instruments més convencionals, com ara l’estetoscopi, aquest sensor té la particularitat d’aïllar les interferències i sorolls externs no provocats pel pols de l’usuari, cosa que evita que el so que capta en quedi afectat. El giny és resistent fins i tot a les vibracions del motor o de la carretera que apareixen quan un vehicle està en circulació. D’aquesta manera és capaç d’alertar de qualsevol irregularitat que es produeixi en el ritme cardíac de l’usuari.

Entre aquestes anomalies hi ha les variacions que poden causar tant el consum d’alcohol o de drogues il·legals com la somnolència o fins i tot una aturada cardíaca. Aquest projecte de health technology està pensat per prevenir també els accidents que es poden produir a la carretera quan un conductor pateix un infart al volant. Segons un estudi del Govern Metropolità de Tòquio, els infarts causen la meitat de les morts que es produeixen en accidents de trànsit a la capital del país asiàtic.