JORDI SABATÉ

L''smartphone' es fa amic dels taxistes

Les aplicacions mòbils per demanar un taxi revolucionen un sector poc amic dels canvis

L''smartphone'es fa amic dels taxistes Zoom

Se sol dir que per començar a conèixer un país el millor és agafar un taxi a l'aeroport de la seva capital i preguntar-li al taxista pels tòpics de la política nacional. A partir d'aquí, en tenim prou posant en positiu les opinions del nostre conductor per fer-nos una idea del pensament general dels habitants locals.

Aquesta teoria es basa en el fet que el sector del taxi és, en la majoria de països desenvolupats, molt representatiu de les classes mitjanes conservadores: professionals amb massa poder adquisitiu per pensar en clau de proletariat però alhora amb massa poca seguretat en el seu negoci per adoptar les idees dels professionals liberals.

L'última revolució

En altres paraules, el sector del taxi tendeix a moure's poc i jugar sempre sobre segur, confiant-ho tot a l'elevat preu de la llicència operativa, de manera que la tecnologia ha estat tradicionalment vista pels seus membres com un cavall de Troia de la lliure competència. Aquesta és la raó per la qual cal retrocedir fins a principis dels vuitanta del segle passat per trobar l'última revolució en el negoci: les emissores de ràdio.

Fins llavors els taxistes s'havien mogut en el món de les pimes com guerrers solitaris o, en un grau suprem d'organització, en flotes d'uns pocs vehicles. Però l'aparició de les emissores a les grans ciutats va suposar un model de negoci col·laboratiu que els va permetre optimitzar el seu temps i el consum de combustible, a més de mantenir una comunicació oberta que podia salvar-los en cas de problemes a altes hores de la nit.

Gràcies a l'emissora -la majoria estan gestionades per associacions de taxistes independents- poden saber si hi ha clients a prop, de manera que s'estalvien els grans desplaçaments a les zones amb més demanda i optimitzen el temps de carrera. Per aquest servei, a més d'haver d'instal·lar-se un sistema de radiotransmissió, paguen una quota mensual fixa, que varia en funció de cada associació. No obstant això, no tots els taxistes treballen amb emissores, ja que alguns creuen que la quota fixa no compensa en els mesos de poca feina.

El mòbil, al volant

L'arribada del mòbil va afavorir encara més aquest model, ja que els clients ja no necessiten un telèfon fix a prop per demanar el taxi, sinó que ho poden fer en qualsevol circumstància i lloc, cosa que va incrementar la demanda de taxis a les emissores, que al seu torn van veure augmentat el poder sobre els associats.

Aquesta situació va començar a generar tensions en el sector cada vegada que s'anunciaven possibles pujades en les quotes, i fins i tot des de diversos col·lectius de taxistes es va acusar algunes emissores de ser explotadors encoberts que acumulaven llicències i assetjaven els conductors de l'emissora que treballaven com a assalariats.

Fa pocs anys semblava que el clàssic taxista autònom estava a punt de desaparèixer. Tot i això, el mateix mòbil que tant poder ha atorgat a les emissores està a punt d'acabar amb aquest model, gràcies a la revolució de les aplicacions per a iPhone i altres telèfons intel·ligents. Fent servir internet, els mapes i el navegador GPS del mòbil, els smartphones són capaços de posar d'acord clients i taxistes sense la intermediació de l'emissora.

Dos tocs a la pantalla

Els avantatges per al client són diversos: s'estalvia una trucada, ja que demana el taxi amb els dos tocs a la pantalla necessaris per indicar la seva posició i el seu destí; pot seguir sobre un mapa el trajecte que fa el taxi acceptat fins a arribar on és ell, i pot pagar sense diners, ja que qui cobra és l'aplicació del mòbil.

Al seu torn, l'aplicació cobra 0,99 euros al taxista per carrera feta, que així només paga si fa la carrera però no paga una quota fixa, com sí que passa amb les emissores.

Fent ús de l'aplicació, doncs, el taxista reuneix els avantatges que tenia treballant amb l'emissora -l'aplicació ve a ser una emissora 2.0- amb la independència que li dóna no haver de pagar quotes fixes.

Potencial desconegut

Tot i així, a les aplicacions els queda un llarg camí per recórrer: encara que cada vegada més persones utilitzen un telèfon intel·ligent, és menys del 50% de la població la que fa servir internet en mobilitat, i la gran majoria encara desconeixen aquest tipus de serveis. Molts taxistes combinen l'emissora tradicional amb alguna de les aplicacions existents -o amb diverses-, encara que reconeixen que si el mercat madura es passaran completament al servei per a mòbil. De moment dues aplicacions d'àmbit internacional -My Taxi i Hailo- han desembarcat a Madrid i Barcelona, on juguen la carta del turisme, però ja hi ha altres start-ups locals que s'estenen ràpidament a les capitals de província amb bona acceptació tant de clients com de taxistes.