Empreses 02/03/2014

Canvi de paradigma al Mobile

Va néixer com el congrés de les operadores, després va ser el dels fabricants i aquest any el de les aplis. La innovació viatja de la butxaca al canell

Dani Sánchez Ugart
4 min

El Mobile World Congress (MWC) d’aquest any s’ha desbordat. El congrés de la telefonia mòbil més important del món ha fet valer el moment de constant creixement que viu el sector i ha sorprès fins i tot els seus organitzadors, amb una afluència mai vista (85.000 persones, un 18% més que l’any passat), però sobretot amb una gran intensitat de contingut.

Aquest congrés és impulsat per la GSMA, la patronal mundial de les operadores de telefonia. Per això, originalment, era el congrés de les operadores: es discutia més de xarxes de telefonia que d’aparells. Això ja fa uns anys que va canviar, i l’atenció se centrava, en els últims anys, en els fabricants de mòbils. Aquest any, però, hi ha hagut un nou canvi de paradigma.

Les estrelles del MWC no han sigut ni els mòbils ni les xarxes, sinó les aplicacions. Les conferències de Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, i Jan Koum, fundador de WhatsApp, que van arribar pocs dies després de l’anunci de l’operació entre les dues companyies, va centrar l’atenció tant de la premsa com de la indústria: entre els que van fer tres hores de cua per veure parlar Zuckerberg hi havia també directius d’operadores i de fabricants de mòbils.

I és que Zuckerberg, responsable d’una de les aplicacions més exitoses del sector, va venir al Mobile per sacsejar les operadores: “He vist en aquest vídeo [en referència al que van posar abans de la seva conferència] que voleu connectar els següents mil milions de persones el 2020. Crec que podem aspirar a més”. El jove multimilionari va reptar les grans empreses del sector a canviar el seu model de negoci i regalar una connexió a internet mòbil bàsica per a milions de persones. I ho va fer al seu congrés i davant l’atenció de mig món: una autèntica disrupció cridada a tenir conseqüències.

Però aquest no ha sigut l’únic canvi d’equilibris que s’ha consolidat en el MWC d’aquest any. També s’ha trencat el duopoli que fins ara tenien les tauletes i els smartphones com a plataformes de contingut. Els grans fabricants han abraçat definitivament els wearables, els aparells tecnològics per portar posats, que l’any passat van treure el cap amb empreses com la italiana I’m Watch, responsable del considerat primer rellotge intel·ligent del mercat. Samsung, Sony, Huawei i LG s’han presentat a aquesta edició del MWC amb una oferta més o menys àmplia de wearables.

Aquests aparells es van dividir, bàsicament, en dues tendències: els rellotges i les polseres. Els primers són concebuts com una finestra del mòbil. Serveixen per veure notificacions, llegir correus electrònics i, en alguns casos, fer fotografies. Les polseres, en canvi, són concebudes com a font d’informació per al mòbil. En general, tenen sensors que detecten la nostra activitat física i l’envien al mòbil per poder supervisar el nostre estat físic. En altres casos, com la polsera que Sony ha portat a aquest Mobile, no només analitzen l’activitat física sinó que també porten un control exhaustiu de tots els nostres moviments vitals i l’emmagatzemen. D’aquesta manera ofereixen la possibilitat de tornar enrere en el temps i saber què fèiem i on en qualsevol moment donat del nostre passat. Sens dubte, una de les novetats més inquietants del congrés.

Innovació

L’impuls dels grans fabricants als wearables té més de moviment empresarial que d’innovació. Al cap i a la fi, aquest tipus de polseres ja existien al mercat, amb marques com Fitbit i Jawbone. Qui sí que va innovar va ser LG, que va dur al Mobile dues novetats molt vistoses. En primer lloc, va mostrar el G Flex, el primer smartphone de pantalla corbada del mercat. Segons l’empresa, això fa que s’adapti millor a les formes humanes (tant quan és a la butxaca com quan estem parlant).

A més, el telèfon incorpora una altra novetat: la coberta posterior està feta d’un material antiratllades que es regenera amb la calor. La companyia feia una demostració extrema al congrés. Ratllava el plàstic amb un raspall metàl·lic i l’acostava a una bombeta, on les ratllades desapareixien. Aquests invents van valer a la marca coreana el premi a la innovació de la GSMA, entregat durant el congrés.

Entre els grans fabricants també va destacar la presentació de smartphones ultra low cost. Es tracta d’un pas necessari per fer realitat el projecte de connectar els països en vies de desenvolupament que va defensar Zuckerberg i en aquest congrés s’han fet dos passos de gegant en aquest sentit. El primer el va fer Mozilla, que va anunciar la intenció de fabricar en col·laboració amb Spreadtrum un telèfon intel·ligent per només 18 euros, tot i que el projecte encara és només un prototip. Nokia, per la seva banda, va presentar dos telèfons intel·ligents que ja estan llestos per ser comercialitzats per només 29 euros -amb teclat- i per 45 euros -tàctil-. La companyia finlandesa recentment adquirida per Microsoft, a més, va protagonitzar una de les sorpreses del Mobile en presentar el seu primer telèfon amb Android. Aquest moviment no va agradar gaire a Microsoft. “Estan fent algunes coses que ens fan molta il·lusió, i d’altres que no tant”, va confessar diumenge passat Joe Belfiore, directiu de Microsoft a Barcelona.

Catalans al MWC

Però més enllà dels grans noms, aquesta edició del MWC ha estat també molt positiva per a les empreses catalanes que hi eren presents. El nombre de participants catalans es va disparar gairebé un 60% des de l’any passat, amb 95 empreses catalanes, segons les xifres d’ACCIÓ [vegeu l’entrevista en aquesta pàgina]. Entre les innovacions va destacar la de la companyia de restauració Nostrum, que juntament amb GPE Vendors, Prodelfi, La Caixa, Seidor i SAP va presentar una màquina de vending compatible amb Google Glass per portar plats preparats a les oficines.

stats