ELS MERCATS
BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

L'opa revaloritza l'aerolínia barcelonina

Després que es confirmés l'opa d'IAG (l'empresa resultant de la fusió entre Iberia i British Airways) sobre Vueling, les accions d'aquesta última es van revaloritzar més d'un 25% a la borsa, tot i que sense arribar a superar el preu ofert, que és de 7 euros per acció.

L'objectiu d'IAG és superar almenys el 90% del capital social. Per la seva part, Iberia planteja una disminució de la plantilla que afectarà 4.500 treballadors, un 23% del total. Segons Iberia, l'empresa perd més d'un milió d'euros diaris i necessita centrar-se en les seves línies rendibles i rebutjar o ajustar la resta de trajectes, i reduir alhora la flota i les rutes que opera.

Les reclamacions a Iberia són constants i evidents: queixes per la regulació d'ocupació, per la pèrdua de marca i per l'expansió que ha fet a través de terceres companyies de baix cost, com seria Iberia Express. És obvi que Iberia està perdent terreny en el seu mercat davant les companyies low cost . Per competir amb Ryanair o Vueling cal una política de costos ajustada a tota l'empresa i no només en un àmbit, com és el cas de la filial Iberia Express.

El primer motiu d'adquisició de Vueling per part d'IAG és beneficiar-se de la posició de lideratge de la companyia de baix cost a Barcelona. A part de la seva estratègia de creixement europea, Vueling també presumeix d'una baixa estructura de costos. A més, tot i la desacceleració de l'economia a Espanya, Vueling ha augmentat la seva capacitat de manera significativa i dóna beneficis.

Per la seva banda, pilots, tripulació i empleats d'Iberia estan veient com el monopoli cau i perden poder de negociació. No els queda gaire més que acceptar les condicions actuals. L'alternativa és trobar una altra feina a la competència, on segurament cobraran menys.

En el cas de Vueling també resulta interessant que sigui adquirida per IAG, ja que es tracta d'una unió estratègica entre Iberia, la companyia amb més renom de l'Estat, i British Airways, un gegant del sector de l'aviació. Tot i que Vueling mantindrà la seva organització i direcció, aconseguirà obtenir sinergies que li permetran continuar creixent en el mercat.

Si es completa l'operació, el grup tindrà una quota total del 50% en les instal·lacions de l'aeroport del Prat. S'entén, doncs, que d'ençà que es va anunciar l'opa, el preu de les accions de Vueling hagi augmentat, i hagi quedat una mica per sota dels 7 euros per acció que ofereix IAG. D'aquí a la consolidació final de l'operació encara poden passar mesos. Fins aleshores l'acció de Vueling hauria de seguir pujant fins a assolir un preu superior a l'ofert, ja que les perspectives de creixement davant d'aquesta operació són molt elevades.

Blanca Palazín i Millán Vázquez són analistes de borsa.