TECNOLOGIA
JORDI SABATÉ

L'oferta televisiva, limitada a internet

Els productes audiovisuals 'online' que hi ha aquí no arriben ni de bon tros als nivells dels EUA. Per què?

L'oferta televisiva espanyola és limitada Zoom

Walmart és tota una institució als EUA, una mena d'El Corte Inglés per a persones de baix nivell adquisitiu. En els seus establiments, que s'estenen per tot el país, s'hi pot trobar de tot. Moltes persones hi van fins i tot si el seu poder adquisitiu els permet comprar a llocs més cars. La raó és que de vegades hi ha autèntiques gangues, ofertes insuperables i productes que no es poden trobar fora de Walmart.

Fa cinc anys la cadena va entrar en el terreny de la tecnologia per la porta gran i amb repercussió planetària. La seva aposta per la venda de l'Asus EeePC, un ordinador de petites dimensions i a un preu més baix, va popularitzar el format dels netbooks i de passada evangelitzar digitalment milers de famílies americanes que fins llavors havien estat a l'altre costat de l'escletxa digital.

Boxee, nova aposta

Ara Walmart torna amb una altra aposta visionària: fer entrar les classes baixes de Nord-amèrica al món de la televisió i els videoclubs per internet. Si ho aconsegueix, sacsejarà els fonaments de la indústria televisiva i per cable tradicionals, que s'han mostrat molt incòmodes davant les intencions de Walmart. El seu cavall de Troia es diu Boxee, una petita capsa de plàstic semblant a un lector de DVD però amb l'excepció que no porta ranura per introduir-hi discos òptics.

Boxee es connecta a la xarxa i, a més de permetre gravar programes de televisió en un disc dur, pot fer moltes altres coses. Per exemple, deixa gestionar programes de música com Spotify i ràdios digitals com Pandora des del televisor, però també dóna accés a videoclubs online tan poderosos com Netflix i Vudu -propietat de Walmart- i nombrosos canals televisius i per cable que també emeten per la xarxa. És a dir, si tens Boxee pots tenir a mà la major part de les pel·lícules i sèries que s'emeten als EUA i també molts programes televisius. I tot per 99 dòlars (que és el cost de l'aparell) més les subscripcions als diferents serveis, a uns preus que no superen els 15 dòlars al mes.

Netflix, el 'cable killer'

Una de les ofertes més atractives que conté Boxee és la subscripció a Netflix per 9,99 dòlars durant tres mesos, després dels quals es passa a pagar 15 dòlars mensuals. Netflix és considerat el videoclub en línia més important del món i per descomptat el de més èxit, fins al punt que s'ha convertit en un enemic dels operadors de fibra òptica i de les cadenes de televisió per cable. Dels primers perquè el seu ús massiu consumeix una gran amplada de banda, deixa poc espai per a altres funcions i amenaça de col·lapsar la xarxa. I dels segons perquè cada cop més americans s'esborren de la televisió per cable per inscriure's a Netflix.

No obstant, Netflix va passar l'any passat de ser una empresa molt prometedora -que cotitza a la borsa de Nova York- a patir un seriós daltabaix en el seu creixement i la seva capitalització. I no va ser perquè sortissin competidors més eficients o perquè empitjorés el seu catàleg de pel·lícules, sèries i programes. Va ser perquè va apujar la quota mensual de 9,99 a 15,95 dòlars i, sobretot, perquè va deixar d'enviar DVDs per correu als usuaris que ho demanaven, de manera que va deixar sense format físic aquesta Amèrica no digital que ara Walmart intenta evangelitzar, tal com va fer amb l'Asus EeePC.

I aquí, què?

Netflix s'ha expandit a la majoria dels països de Llatinoamèrica amb molt bona recepció entre les classes digitalitzades, que són les benestants i que gaudeixen així d'una oferta variada de sèries, pel·lícules i programes. Una oferta de la qual no es pot gaudir a Espanya, on Netflix va estar a punt de desembarcar. Finalment, però, va acabar per fer-se enrere per raons poc clares, que van des de la fama de pirates dels espanyols fins a les nul·les perspectives de consum per la crisi. Sí que ho ha fet al Regne Unit i Irlanda.

El panorama estatal no és desolador (hi ha uns quants serveis que funcionen i algun fins i tot té un catàleg decent, com és el cas de Filmin) però es revela massa limitat. Destaquen els videoclubs Filmin, Voddler, Youzee i Wuaki.Tv, però el seu catàleg no és tan ampli com els que hi ha als EUA. A més, el seu ús va vinculat a la necessitat de tenir un ordinador o una tauleta per connectar-se al televisor, o en el seu lloc un dispositiu com Apple TV -112 euros més 35 de l'adaptador-, que faci les funcions d'un Boxee i posi la pantalla en contacte amb la xarxa.

Per descomptat, el televisor ha de tenir menys de cinc anys per poder-se connectar. En resum, un espectador mitjà ha de tenir un televisor modern, ha de comprar el dispositiu d'Apple i ha de saber instal·lar-lo per després poder navegar per internet -limitadament- des del televisor i contractar alguna de les pel·lícules que s'ofereixen a un preu d'entre 1,5 i 5 euros. Apple TV també té un videoclub, però amb un catàleg escàs.