EL PERSONATGE
VICENÇ MOLINÉ

L'imprevisible i indomable creador de Custo

Els germans Dalmau van ser capaços d'aixecar una marca amb prestigi internacional. En l'àmbit empresarial, però, encara funciona com l'empresa familiar que és

Custo Dalmau és empresari / ANTHONY GARNER Zoom

Custodi Dalmau és una de les cares més conegudes de la moda catalana i espanyola. Amb un bronzejat permanent i un pentinat característic, aquest amant del surf nascut a Tremp el 1959 va posar de moda les samarretes estampades amb colors cridaners, inspirades en els surfistes californians.

De fet, el viatge que va portar els dos germans Dalmau a la costa oest dels Estats Units quan encara estudiaven a la universitat és una de les anècdotes més repetides del naixement de Custo Barcelona. Després d'aquell viatge, el 1983 el Custo i el David van començar a vendre samarretes, amb els seus propis dissenys, porta per porta, tant als Estats Units com a Espanya.

La televisió i el cine van ser el seu trampolí quan famosos com Julia Roberts i els protagonistes de la sèrie Friends van lluir en públic els seus dissenys. Aquesta publicitat va disparar la popularitat de Custo i, el 1996, van començar a desfilar a la prestigiosa Setmana de la Moda de Nova York. El creixement durant la primera meitat de la dècada del 2000 va ser espectacular, fins al punt que el mateix Custo ha reconegut que es van veure desbordats pel que fa a la producció.

Internacionalització

Així, una empresa 100% familiar es va veure fabricant al Sud-est Asiàtic i venent en una dotzena de països, amb tots els problemes organitzatius i logístics que això comporta. Els germans Dalmau van contractar diversos consellers delegats per intentar posar ordre als números de la companyia i fer-la més rendible. Cap, però, va aconseguir durar gaires mesos, segons confirmen diverses fonts del sector.

Un d'aquests exdirectius explica que els germans Custo estan acostumats a una direcció molt personalista i en la qual intervenen les respectives parelles, cosa que els nouvinguts a l'empresa interpreten com una falta de confiança. El mateix Custo ha explicat en entrevistes: "Les decisions les prenem el meu germà i jo en cinc minuts, com volem".

Aquest exdirectiu reconeix el gran mèrit que han tingut els dos germans per haver arribat molt més lluny d'on arriba la majoria. Tot i així, apunta que han perdut una oportunitat excel·lent de consolidar l'empresa i critica que els Dalmau "dediquen els beneficis de l'empresa a inversions immobiliàries". En la seva opinió, això demostra que "no creuen en el seu negoci". Cap dels dos germans va voler parlar amb l'ARA per a aquest article.

El 2007 Custo Barcelona buscava un soci internacional que comprés una part de l'empresa i hi aportés coneixements i experiència de logística. La crisi va accentuar aquesta necessitat i l'any 2011 el grup (no desglossen els resultats entre les diverses empreses que tenen) va perdre 2,39 milions d'euros. I, actualment, segueixen buscant soci.

Amb la crisi han hagut de reinventar-se i provar nous materials i tecnologies en els seus dissenys. Una aposta significativa venint d'una persona que és reticent a tenir correu electrònic. Mentre que el seu germà David ocupa la direcció general, Custo dirigeix la línia creativa i, segons gent que ha treballat amb ell, hi imposa el seu caràcter imprevisible i indomable.

Creatiu

Els dissenys de Custo tenen tants seguidors com detractors. El millor exemple va ser la samarreta de la selecció catalana de futbol dissenyada per Custo per a aquesta temporada, que va generar una gran polèmica. Custo era conscient que "seria un xoc", però va assegurar que entenia l'encàrrec, pel qual no va cobrar, com "una inquietud per tenir una equipació diferent".