ENERGIA
XAVIER GRAU

L’‘impost al sol’ ja no fa por a les empreses

Malgrat el peatge a l’autoconsum, algunes companyies continuen instal·lant panells fotovoltaics per rebaixar el rebut de la llum

L’‘impost al sol’  ja no fa por  a les empreses / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

QUAN UN PASSEJA PER Europa parlant de temes energètics, una de les preguntes més recurrents que ha de contestar fa referència al que s’ha anomenat impost al sol. ¿Com pot ser que l’estat més assolellat del continent vulgui gravar aquest recurs? El cert és que no es tracta d’un impost, sinó d’un peatge que s’ha de pagar per estar endollat a la xarxa elèctrica. I això existeix a gairebé tots els països. La qüestió és que a Espanya els peatges elèctrics, la part fixa del rebut de la llum, té molt més pes que en altres estats. Per tant, per als autoconsumidors elèctrics endollar-se a la xarxa per assegurar-se el subministrament –quan la generació pròpia no és suficient– resulta més costós a Espanya.

Però això sembla que no ha fet enrere grans companyies, que segueixen apostant clarament per instal·lar pannells solars a les teulades de les seves naus. Potser no aconseguiran generar el 100% de l’energia que consumeixen, però poden rebaixar el rebut en una quantitat important. Els exemples recents són clars. La multinacional sueca Ikea ha instal·lat al seu centre d’Alcorcón panells solars amb una potència de 100 quilowatts (kW). Amb això, com a molt podrà cobrir un terç del consum de la botiga, però a part d’estalviar diners en el rebut rebaixarà les emissions de CO2. L’aposta de la multinacional és clara. Ja té panells solars a les botigues de Sevilla, Màlaga i Jerez, i al centre de distribució de Tarragona. En total són més de 25.000 panells que permeten generar un 19% de l’energia total consumida, i en els quals ha invertit 15 milions d’euros. Però l’objectiu és més ambiciós, segons el director general d’Ikea Ibérica, Tolga Öncü. S’hauria d’arribar al 100%, fita que ja han aconseguit en altres països, com el Canadà o Polònia.

Però el cas de la companyia sueca no és únic. La multinacional japonesa Denso acaba d’inaugurar a la seva fàbrica de Sant Fruitós de Bages una instal·lació per a l’autoconsum. Són un miler de panells fotovoltaics que permeten estalviar un consum de la xarxa de 400.000 kWh d’energia anuals i neutralitzen l’emissió de 100 tones de CO 2. Denso, que és una empresa fabricant de components de l’automoció, ha optat per un sistema fotovoltaic de la modalitat d’injecció zero -que significa que no es bolca l’energia excedent a la xarxa-, amb una potència instal·lada de 252 kW, gràcies als mil panells solars de 260 watts cadascun. La instal·lació ha sigut dissenyada i implementada per l’empresa catalana d’enginyeria Innover.

Però a més de les empreses, les instal·lacions per a l’autoconsum es comencen a imposar en altres àmbits. L’Ajuntament de Barcelona ha instal·lat un sistema d’autoconsum fotovoltaic als jardins de Safo, a l’Eixample. El sistema ha sigut desenvolupat per SUD Renovables amb Victron Energy i Krannich Solar. Fins i tot l’Església sembla abocada a l’autoconsum. El monestir de Poblet va ser pioner amb la instal·lació de panells solars per a la calefacció i l’aigua calenta. I l’any passat l’abadia de Montserrat va optar per la biomassa forestal per escalfar les edificacions. L’últim és el monestir de Vallbona de les Monges, on es vol posar en marxa un sistema d’energia geotèrmica per a la calefacció i l’aigua calenta.

Un altre exemple és el de Fira de Barcelona. El recinte de Gran Via, amb una gran superfície de teulada en els seus pavellons, té 135.000 metres quadrats de panells solars fotovoltaics que generen 4.4GWh d’electricitat a l’any i eviten l’emissió de 2.047 tones de CO 2 a l’atmosfera. També Nissan va ser pionera amb la instal·lació a la planta de la Zona Franca de 3.000 metres quadrats de panells per generar 308.000 kWh anuals i estalviar 110 tones d’emissions de CO 2.