ALIMENTACIÓ
-JORDI PLANAS

L’hereu de Conserves Ferrer

Joan Ferrer lidera l’empresa que ha popularitzat la salsa romesco als supermercats i que ara vol innovar amb la venda de plats precuinats

EL SEU COMPROMÍSés ajudar el consumidor a cuinar de forma ràpida i fàcil sense perdre la qualitat del menjar fet a casa. “Els nous estils de vida, cada vegada més dinàmics, deixen poc temps per als fogons”, explica Joan Ferrer. És el director general de Conserves Ferrer, una empresa familiar dedicada a l’alimentació, que actualment s’ha convertit en un referent nacional en l’elaboració de productes preparats. La companyia, amb seu a Santpedor, celebra aquest any el 50è aniversari amb un total de 240 referències disponibles al mercat.

Nascut a Sant Llorenç de Morunys el 1968, el Joan es va incorporar a l’empresa als 22 anys, poc després de deixar la carrera de ciències empresarials. En els seus inicis va fer tot tipus de feines. “Si vols créixer has d’estar disposat a arremangar-te la camisa, col·laborar en tot el que calgui i no posar-te cap hora de sortida”, assegura l’actual màxim responsable de Conserves Ferrer. En aquella època, la companyia facturava un milió d’euros i la comandava el seu pare, el Josep, fundador del negoci i el seu primer gerent. Amb ell al capdavant, la gestió sempre va ser molt familiar i marcada per llargues jornades laborals.

AMB L’ARRIBADA DEL Joan a la direcció, la societat va professionalitzar-se amb la creació de nous departaments més especialitzats i l’entrada de personal més específic per a cada nova tasca. Amb aquestes implementacions l’empresa va anar creixent de manera sostinguda fins que el 1995 Ferrer va decidir obrir-la a altres mercats i crear nous productes que complementessin els que ja existien. “Llavors produíem conserves de bolets i tòfones, però era un mercat que se’ns estava quedant petit amb el nou rumb de la companyia”, afirma l’artífex del canvi. En línia amb la seva mentalitat emprenedora, ja tenia clar quan va començar que “si no s’arrisca i es prova, no s’avança”. Decidit a tirar endavant, va passar a fabricar tomàquet sofregit, salses, cremes i altres productes en conserva que ben aviat van atorgar-li més dimensió i presència en els diferents canals de distribució.

Al llarg d’aquests anys no tots els productes que ha posat a disposició del client han funcionat. No posa exemples, però reconeix que han errat en diverses ocasions i que han hagut de retirar més d’un article del mercat. “En una empresa d’èxit també hi ha molts fracassos”, assegura. En aquest sentit, considera que és fonamental intuir cap on va el mercat i ser flexible per avançar-s’hi. I insisteix: “Si t’equivoques, el més important és saber rectificar i tirar endavant”. Actualment la companyia està abocada a la producció de menjars preparats totalment elaborats i de refrigerats. Han creat, entre d’altres, productes com pizzes, sopes i paelles, que segons Ferrer van destinats a facilitar el dia a dia dels joves posant-los al seu abast una alimentació ràpida i de qualitat. “Ja sigui per falta de temps o per algun altre motiu, els consumidors reclamen que anem en aquesta línia”, exposa. Implicat en aquesta aventura, avança que trauran una gamma d’hummus en els pròxims dies i una línia de cinc varietats de gaspatxo de cara a l’any que ve.

LA CRISI VISCUDA els últims anys ha frenat l’evolució de la companyia. No obstant, el Joan mai no s’ha plantejat sortir al mercat amb productes de marca blanca com a recurs per incentivar el consum. “S’ha produït un important transvasament cap a la compra d’articles a preus baixos”, reconeix, però ell ha decidit mantenir-se inflexible i contrarestar-ho amb una oferta innovadora que sigui atractiva per al consumidor. “El nostre producte no és de primera necessitat, és totalment prescindible”, declara. Té clar que el client el compra per impuls i vol estimular-lo aportant qualitat, a preu assequible, com a principal element de valor afegit i distinció. D’altra banda, tampoc s’ha plantejat obrir botigues pròpies per comercialitzar el seu gènere. “Els empresaris ens hem de dedicar a desenvolupar la feina que sabem fer”, manifesta en clara referència a la seva inexperiència en aquest camp del comerç. Està convençut que els resultats que obtindrien amb aquesta iniciativa serien pitjors als que tenen amb l’actual canal de distribució, enfocat a la venda en supermercats i botigues tradicionals.

Després de 50 anys, Conserves Ferrer factura 15 milions d’euros i té una plantilla de 85 treballadors. Ben posicionada a Catalunya, amb productes líders del mercat, com la salsa de calçots, la companyia aposta ara per la internacionalització. De moment exporta el 15% de les vendes: “El bon moment de la cuina catalana i espanyola ens empeny a augmentar aquesta xifra”, apunta. Amb dos centres de producció repartits en territori català -Santpedor i Esparreguera- i espanyol -Majadahonda-, el director de l’empresa també s’inclina per augmentar les vendes a tota la Península. Per aconseguir-ho, a part de crear noves línies de producció, va adquirir el 2013 la societat Sandral, especialitzada en fruita seca i aperitius. “És un camp que no tocàvem i que esperem que ens ajudi a continuar creixent en el futur”, conclou l’empresari.