ELS MERCATS
BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

L'espectacular moment de forma d'Inditex

Les fortes revaloracions acumulades mostren la tendència alcista d'Inditex. Els números parlen per si sols. Mentre que la majoria d'empreses que cotitzen a l'Íbex-35 acumulen retorns negatius des del gener d'aquest any, durant el mateix període el gegant tèxtil ja acumula uns guanys del 57% i ha arribat a aconseguir el seu preu màxim històric: 100,7 euros per acció.

Inditex és, per tant, una de les empreses més rendibles de l'Íbex-35. Durant anys ha aconseguit incrementar els seus fluxos de caixa i ha creat un gran valor per a l'accionista. Una altra de les seves característiques és que la major part de la despesa d'inversió es fa en infraestructures, per exemple, a obrir noves botigues en altres països o ampliar les botigues que ja té, de manera que hi ha relativament poc malbaratament de diners en coses intangibles. Si tenim en compte les seves dades financeres, en què el marge brut se situa en un 59%, s'aprecia que l'empresa manté un marge molt elevat gràcies a l'augment dels seus ingressos. Això indica no només que és rendible, sinó que apunta també que Inditex té avantatges importants respecte de la competència, ja que pot mantenir aquests marges bastant més alts. Amb això, els resultats de l'empresa han presentat un creixement notable i constant al llarg dels anys, que l'han posicionat com l'empresa amb millors retorns, no només dins de l'Íbex-35, sinó també com a empresa espanyola.

La gran pregunta per a tots els inversors ara és: fins quan mantindrà aquestes xifres? ¿És fiable invertir ara en una empresa com Inditex, que sembla que ja ho ha aconseguit tot?

La resposta és sí. Inditex supera amb escreix els exàmens de rendibilitat i solvència, i hi ha factors que ens indiquen que així seguirà a llarg termini. El primer motiu el trobem en la seva raó de ser. El negoci d'Inditex és vendre roba, és a dir, una activitat que no sembla que es pugui substituir fàcilment en un temps. Dit d'una altra manera, d'aquí 10 anys, segurament seguirem necessitant comprar roba cada temporada. El seu model de negoci es podria veure afectat per la compra a internet, però Inditex ja està prenent mesures en aquest sentit i ja té botiga online de Zara, on ja rep més de 5.000 comandes al dia.

Sens dubte, Inditex ha desenvolupat una estratègia de distribució impressionant, a més d'una estratègia d'inversió immobiliària envejable. Tots els factors analitzats per aquesta empresa apunten a prendre una estratègia alcista sobre l'empresa i sobreponderar la seva exposició en les carteres dels inversors. L'únic risc que podria fer que el creixement sigui més lent, o que no arribi a assolir els nivells esperats, seria la seva alta exposició del negoci a Espanya, que acapara un 75% del total.