FRANC MARÍN-CAMP

L’espectacle de captar clients

La moda busca noves fórmules per fer-se atractiva. A través d’esdeveniments puntuals que apleguen milers de persones, empreses i petits emprenedors ofereixen als seus clients una experiència que va més enllà del ‘shopping’

L’espectacle de captar clients / MANOLO GARCIA Zoom

Convertir el fet d’anar a comprar en una experiència per al consumidor. Aquesta és només una de les intencions dels showrooms i les botigues temporals, cada cop més presents a Barcelona. Es tracta d’espais de venda que s’organitzen eventualment, tenen una durada de pocs dies i funcionen com petits esdeveniments. Els articles que s’hi troben solen ser exclusius; des de roba de segona mà fins a estocs de firmes estrangeres. Una tendència que ha anat creixent fins a consolidar petites marques amb un públic fidel aplegat a través del boca-orella.

Les novetats constants que ofereixen els grans grups de distribució de moda marquen els hàbits de consum actuals. En aquest context les propostes comercials efímeres que incorporen una dosi d’espectacle han aconseguit fer-se un lloc entre un públic amb ganes de ser sorprès.

Crear expectació

Cada showroom busca el seu espai i la manera de diferenciar-se. És el cas de Susi Sweet Dress, que s’organitza cada quatre mesos en un lloc diferent de la ciutat. “El factor sorpresa és fonamental a l’hora de crear expectació”, afirma la seva impulsora, Susana Bas, que durant els mesos previs contacta amb fabricants d’arreu del món a la recerca d’estocs de roba antiga. “Els proveïdors van canviant i això és un perill”, explica Bas. No obstant, Susi Sweet Dress ha aconseguit conservar una línia semblant en totes les edicions, i ara fins i tot és una marca registrada. El que va començar el 2010 com un esdeveniment puntual al bar d’un amic, amb uns 300 vestits a la venda, s’ha acabat convertint en una cita amb més de 1.000 peces úniques a un preu de 30 euros i una afluència de més de 3.000 persones en cada edició.

Però les experiències que ofereix Susi Sweet Dress pretenen anar més enllà de la venda de roba. En aquest showroom hi ha concerts de música i un espai per als nens. Alhora té la col·laboració de marques com Moritz, Nocilla i Anna de Codorníu, que patrocinen l’esdeveniment oferint els seus productes.

Els showrooms de la Susana -ella és autònoma i compagina aquesta activitat amb la seva professió d’actriu- tenen una durada de dos dies i s’han organitzat en llocs tan diferents com el Museu de la Moto, el claustre d’un convent i el pati d’una escola. A l’hora de publicitar l’esdeveniment, “les xarxes socials són essencials”, explica la Susana. Sobretot tenint en compte que “la intenció és crear una comunitat de públic fidel a la marca i que es mantingui”, però sense disposar d’un establiment permanent per poder-ho fer.

Introduir novetats

Amb un caràcter igualment efímer, alguns showrooms apareixen en locals comercials amb la intenció d’oferir firmes de moda poc conegudes al país. D’aquesta manera va néixer My Secret Showroom, que cada tres mesos aixeca la persiana en un espai del Born amb un format de pop-up store, una botiga temporal que obre les portes amb una data de caducitat concreta. Se n’encarrega Cécile Henriet, que havia treballat per a una marca britànica de roba i va decidir muntar una botiga amb els estocs de la companyia. La idea del showroom és presentar firmes estrangeres poc conegudes i que no disposen de botiga pròpia a Barcelona. En cada edició hi participen unes sis marques, amb una sola talla per peça i descomptes del 50%.

My Secret Showroom pretén atreure un públic objectiu de dones entre els 25 i els 45 anys. En el seu procés de selecció hi té molt a veure el feedback que la Cécile té amb els seus clients: “La gent està molt oberta a aquest tipus de propostes; et parlen de marques, te les demanen i et pregunten on les poden trobar després ”. Per això el showroom presenta firmes noves en cada edició.

La Cécile assegura que la facturació d’una botiga efímera varia molt segons la temporada i el tipus de marques que es presenten. “Si una marca funciona pots vendre fins a 100 vestits en 3 dies”. Negocis com el de Henriet també criden l’atenció del canal multimarca. La Cécile explica que el seu showroom sovint posa en contacte comerciants interessats a introduir alguna de les firmes a les seves botigues.