AEROLÍNIES
JÚLIA MANRESA

L’escandinava Norwegian envaeix el Mediterrani

L’aerolínia noruega trepitja els talons a Vueling a Roma i al Prat i prem l’accelerador per portar a Barcelona els vols de llarg abast amb els Estats Units

L'escandinava Norwegian pot fer trontollar Vueling a llarg termini / IDOIA VALLVERDÚ Zoom

Amb un estil discret, sense grans campanyes de màrqueting ni colors estridents, propi dels nòrdics, l’aerolínia Norwegian Air International ja fa un any que fa la guitza a Vueling a l’aeroport del Prat. De manera que la companyia d’Oslo va creixent a bon ritme al feu de la low cost barcelonina i aquest febrer ha inaugurat base operativa a Roma. Fiumicino és el segon hub de Vueling, que l’estiu passat va estar a punt de perdre la llicència de vol a Itàlia per la mala gestió del daltabaix en la seva operativa causat per un incendi en aquest aeroport romà.

L’aerolínia noruega ha demostrat des dels inicis que Barcelona és una de les seves ciutats consentides. A finals del 2013, quan només operava 13 vols des de l’aeroport del Prat, Bjorn Kjos, el conseller delegat de Norwegian, va anunciar que triava Barcelona per obrir-hi una base operativa, que havia de suposar la creació de 100 llocs de treball. Ja aleshores, a més, aquesta aerolínia nòrdica va anunciar la intenció d’operar vols de llarga distància des del Prat, encara ara la gran assignatura pendent de l’aeroport amb més vols de curt abast d’Europa.

Tempesta de crítiques al paradís de Vueling

Per a aquest estiu, que en calendari aeronàutic va començar diumenge passat, Norwegian projecta un creixement del 42% en capacitat a la base del Prat, per a un total d’1,19 milions de places en oferta. En conjunt, dos anys després d’haver portat a Catalunya la base operativa, Norwegian connecta el Prat amb 19 destinacions, que són cinc més que les que tenia l’estiu del 2015.

La lluita va començar silenciosament al mercat estatal. L’octubre passat Norwegian va anunciar que faria vols interns a l’Estat per primera vegada des del Prat i va presentar noves rutes a les illes Canàries des de Barcelona, Madrid i Màlaga. Gairebé simultàniament, Vueling reforçava la seva capacitat i Iberia Express -també del grup IAG, com Vueling- anunciava una nova ruta a Tenerife Sud per a l’estiu. A més, com va avançar l’ARA divendres, Vueling té un projecte important d’expansió a les illes Canàries, que passa fins i tot per l’obertura d’oficines a l’arxipèlag.

Abans, Norwegian ja coincidia amb Vueling en la majoria de rutes als països escandinaus des del Prat, unes destinacions on compta amb un avantatge competitiu clar per domini del mercat. A Barcelona, Vueling coincideix en 36 rutes amb Ryanair i 17 amb Norwegian.

El següent capítol té lloc a Roma. Diumenge passat Norwegian va posar en funcionament la seva base a Fiumicino, inicialment amb dos avions i set destinacions: Copenhaguen, Oslo, Estocolm, Londres, Hèlsinki, Bergen i Göteborg. De les set, quatre se solapen directament amb Vueling.

Norwegian no suposa una amenaça per a Vueling ni a Roma ni al Prat a curt termini, però el seu creixement és sostingut i la comanda d’avions projecta una expansió més gran els pròxims anys. Vueling ara mateix té nou avions basats a Fiumicino i centra part de la seva atenció a París. Però Norwegian fa les mateixes promeses a Barcelona que a Roma i, segons una entrevista al director comercial de l’aerolínia escandinava del diari italià TTG Italia, l’objectiu és plantar deu avions a l’aeroport on la low cost catalana ja en té nou. A més, els nòrdics també han emparaulat amb els italians la connexió Roma - Nova York. D’aquí al 2022, Norwegian té una comanda de 255 avions, 31 dels quals transatlàntics, mentre que Vueling en té 62 de demanats i 58 d’opcionals fins al 2020.

París és la capital europea que Vueling va triar en primer lloc per establir el seu segon hub europeu, però no va tenir-hi èxit. I a la ciutat francesa és on Norwegian sí que va al davant. També aquest 2016, a principis de febrer, els noruecs van anunciar l’inici de vols transatlàntics des de l’aeroport de París Charles de Gaulle a Nova York, Los Angeles i Miami. Norwegian fins ara operava des de París Orly, on continua amb vols de curt abast. Amb aquesta ampliació, l’aerolínia escandinava connecta Europa amb els EUA a través de 38 rutes diferents i es consolida com la primera aerolínia europea en nombre de rutes a Amèrica del Nord, de moment des d’Oslo, Bergen, Copenhaguen, Estocolm, París i Londres.

Precisament Londres és una altra de les destinacions en la qual Norwegian està apostant fort. La companyia acaba d’obtenir la llicència Norwegian UK, que li “obre la porta a noves oportunitats de futur per accedir a mercats com ara Àsia, Sud-amèrica i Sud-àfrica”, segons el mateix comunicat de la companyia. En aquests mercats Norwegian no competeix directament amb Vueling, però British Airways, germana gran de Vueling al grup IAG, és qui té l’hegemonia a la capital britànica i també és l’aerolínia que aquesta setmana començarà a presidir Alex Cruz, fins ara màxim responsable de Vueling. En el seu últim acte com a tal, Cruz ho deixava clar: “Norwegian és l’única opció realista per als vols de llarg radi a Barcelona”.