L'economia de les aplis

Dijous passat va fer set anys que Steve Jobs va presentar l'iPhone, el primer telèfon mòbil d'Apple. Costa de creure, però aquell primer model, que va sortir a la venda mig any més tard i exclusivament als EUA, només portava les aplicacions pròpies de la casa sense possibilitat d'afegir-ne d'externes. No va ser fins a la generació següent que l'empresa va incloure el que ha resultat ser el seu gran encert: l'App Store, una botiga d'aplicacions que cada comprador de l'aparell porta sempre a la butxaca.

Des d'aleshores, i d'euro en euro, les aplis s'han anat convertint en un negoci descomunal. Aquesta setmana la mateixa Apple ha fet públic que els seus clients van gastar 10.000 milions de dòlars a l'App Store durant l'any 2013. Només durant el mes de desembre es van descarregar 3.000 milions d'aplicacions, per valor de 1.000 milions de dòlars. En aquesta ocasió, la firma no ha comunicat el total anual de descàrregues, però a partir de les xifres facilitades al maig i a l'octubre, l'analista Horace Dediu estima que ronda els 27.000 milions, un 35% per sobre dels 20.000 milions declarats el 2012. De fet, el ritme s'accelera: les descàrregues del desembre van ser un 50% més que les del mateix mes de l'any anterior.

De tots aquests diners, Apple se'n queda el 30%. La resta va als creadors de les aplicacions, que durant el 2013 van rebre un total de 8.000 milions de dòlars, en comparació als 7.000 milions rebuts fins a l'any 2012. També s'ha ampliat el catàleg: ara hi ha un milió de títols, 255.000 més que fa un any, i exactament la meitat són específics per a tauletes. I, sobretot, ha crescut la quantitat de clients: iTunes deu tenir ara prop de 650 milions de comptes actius, 150 milions més que al final del 2012. L'únic que no ha crescut és l'abast geogràfic: Apple reconeix vendes de contingut digital en 155 països, exactament els mateixos que fa un any.