BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

L’aventura d’Abertis a Israel i Austràlia

Mentre molts treballadors gaudien d’un dies de vacances per Setmana Santa, el personal del departament d’adquisicions d’Abertis tancava els detalls de dos nous projectes d’adquisició. La inversió, però, no es realitzaria a Espanya. El grup català té molt clar que el negoci és a l’estranger. I així ho va demostrar, presentant una oferta de compra per una concessionària pública d’autopistes a Austràlia anomenada Queensland Motorway per 4.000 milions d’euros, i ultimant l’adquisició de l’operador de satèl·lits israelià Spacecom per 350 milions d’euros, amb el deute inclòs.

Després d’un any de respir reduint el deute i consolidant el balanç, el grup d’infraestructures ha reprès l’estratègia d’expansió internacional amb l’objectiu de reforçar la seva presència en mercats amb un important potencial, com el Brasil, i de consolidar-se en aquells on encara no gaudeix de representació, com Austràlia, els Estats Units, el Canadà i l’Europa Occidental.

Les cartes ja són a la taula però la partida no està guanyada. En el cas de l’oferta presentada per la concessionària d’autopistes australiana, Abertis ha perdut la jugada contra el grup australià Transurban, que pel que sembla presentava l’oferta més alta econòmicament, 4.783 milions d’euros. Com acabarà la jugada amb l’operador de satèl·lits israelià?

La veritat és que encara no sabem el desenllaç, però podem analitzar quina repercussió tindria per a la companyia catalana. L’eventual compra d’Spacecom ampliarà significativament el mercat d’Abertis en el negoci de satèl·lits. Els sis satèl·lits comercials que té en òrbita amb l’empresa Hispasat donen cobertura a Llatinoamèrica, l’Europa Occidental i el nord d’Àfrica.

Els quatre satèl·lits que opera Spacecom ofereixen, per la seva banda, cobertura a l’Amèrica del Nord, especialment a la Costa Est, en la totalitat del continent africà, l’Europa de l’Est i, sobretot, el Pròxim Orient. El mercat àrab s’està convertint en clau per als operadors de satèl·lits comercials, davant l’auge dels serveis de televisió de pagament en molts d’aquests països.

Abertis s’ha posat les piles perquè sembla que la seva última política de desinversions ha sembrat dubtes entre els inversors. La cotització de l’empresa va tocar màxims en 17,11 euros a principis de l’any, i des de llavors manté un comportament de debilitat, on a penes s’ha revalorat un 2,42% des de principi d’any. En canvi, moltes altres empreses del mateix sector del selectiu espanyol estan tenint un bon inici d’any a la borsa. Fa la sensació que la cotització està esperant alguna notícia positiva de l’empresa per reprendre la via alcista. Caldrà estar atents al desenllaç d’aquesta jugada, ja que podria ser un factor decisiu per a l’acció.