MACRO
CHRISTIAN DE ANGELIS

L'augment de l'IVA el 2013, un fugaç estímul per al consum

El 2010 la pujada d'aquest impost va ser un revulsiu per a la venda de vehicles i també va ajudar en el creixement de les vendes minoristes

Fa poc més d'una setmana que el ministre d'Economia, Luis de Guindos, va anunciar una pujada de l'IVA el 2013. Aquest increment que té previst introduir el govern segueix el que va dur a terme José Luis Rodríguez Zapatero el juliol del 2010, quan la taxa superior va passar del 16% al 18%. Quines conseqüències tindrà per al consum aquest augment impositiu?

Anunciar una pujada de l'IVA ha estat segurament una de les decisions més difícils per al govern de Mariano Rajoy. Resistir al desgast per haver pres mesures impopulars és tolerable per a un govern que té majoria absoluta i molts anys de legislatura al davant. Però haver d'aprovar una decisió que fa dos anys el mateix Rajoy havia criticat durament amb una campanya de desprestigi ( No más IVA ) és una altra història. L'anunci d'una decisió d'aquest tipus amb més de mig any d'antelació provocarà que es prolongui el debat (i les crítiques) fins aleshores. Joaquim Gay de Montellà, president de la patronal catalana Foment del Treball, ja s'ha manifestat sobre aquest tema i ha instat el govern perquè la pujada sigui "immediata".

La lògica econòmica més elemental permet deduir que un augment dels preus de venda al públic dels productes de consum té com a conseqüència una reducció de la demanda, sobretot dels productes que no siguin de primera necessitat. Des de les associacions de comerciants les reaccions no s'han fet esperar: "La pujada farà molt més mal al comerç en les actuals circumstàncies de decaïment del consum i crea temor i desconfiança en els consumidors d'avui", assenyala Manuel García-Izquierdo, president de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC).

No obstant, l'anunci avançat d'aquest augment pot tenir un efecte conjuntural contrari: en saber que els preus pujaran en un dia determinat, els consumidors s'afanyen a comprar abans que la pujada sigui efectiva.

Exemple recent

El 2010 es va notar aquest esprint de consum, especialment amb la compra de béns de consum durador, com els vehicles. L'índex del comerç minorista (ICM) a preus constants va arribar al seu màxim dels últims anys el maig del 2010, dos mesos abans de la pujada de l'IVA. Aquell bon moment per al consum es va prolongar fins a finals d'aquell any. En el cas dels vehicles, la corba de les matriculacions va ser encara més acusada: pujada exponencial en el primer semestre i caigudes interanuals de prop del 20% a partir del juliol, una vegada ja havia pujat l'IVA.

Les empreses dedicades a la venda de productes al públic final són les que es poden veure més perjudicades per la nova pujada de l'impost, sigui per una caiguda del consum o per una reducció dels marges. Mesos abans del juliol del 2010, els principals grups de distribució (d'alimentació o de moda, per exemple) es van afanyar a anunciar la seva decisió de no imputar als preus finals de venda dels seus productes l'augment de l'IVA. Així, grans companyies espanyoles com Inditex i grups internacionals com Carrefour i Primark van decidir no repercutir en els consumidors l'increment de l'impost. "Com a criteri general no el repercutirem, i dic com a criteri general, perquè en alguns productes el marge que tenim és tan estret que si no ho fem entrem en pèrdues", va dir llavors Noël Prioux, director general de Carrefour Espanya.

Els efectes d'aquesta decisió no van trigar a veure's en els comptes de resultats i la majoria d'empreses van anunciar retallades en els seus beneficis en els trimestres següents. Ara és una incògnita si les empreses poden assumir més retallades en el marge (molt més difícil per al petit comerç) o bé si optaran per la pujada dels PVP i, per tant, s'exposaran a un càstig en el consum.