EL PERSONATGE
ELENA FREIXA

L'artífex del 'miracle Skoda' aterra a Seat

L'artífex del 'miracle Skoda' aterra a Seat / ANTHONY GARNER Zoom

El nou president de Seat, un directiu alemany expert en màrqueting, ha de travar l'encaix definitiu de la marca al grup Volkswagen. L'avala l'èxit com a responsable de vendes a Skoda

El nou president de Seat, Jürgen Stackmann, ocuparà el seu nou despatx a Martorell l'1 de maig amb un repte clau al davant: ser l'artífex de l'empenta definitiva que allunyi els mals resultats que arrossega des de fa anys l'empresa. Ras i curt, d'ell se n'espera que pugui replicar, des del nou càrrec, els bons resultats de vendes que van marcar el seu curt pas -de dos anys- com a director de les àrees comercial i de màrqueting de Skoda. Ell va ser el cervell de l'estratègia ambiciosa de la companyia que té com a objectiu duplicar les vendes el 2018. La marca txeca de Volkswagen va passar de 762.000 cotxes venuts el 2010 a 939.000 l'any passat, un augment del 23%. La xifra quasi triplica les vendes de Seat el 2012, que van arribar a les 377.000 unitats.

Stackmann, nascut a Buxtehude, un petit poble al nord d'Alemanya, el 1961, suposa el retorn d'un directiu alemany al capdavant de Seat després del parèntesi del gal·lès James Muir, màxim responsable de la companyia en els últims tres anys i mig. A tots dos, però, els uneix un perfil similar, enfocat essencialment al màrqueting. És per això que en la nova etapa de Stackmann no s'esperen cops bruscos de volant en l'estratègia de Seat, sinó un aprofundiment en el camí de nous productes, expansió internacional i aposta pel creixement a Europa (el mercat natural de la marca) que va iniciar el seu predecessor.

La presidència de Seat és una responsabilitat important per a aquest directiu que, malgrat la relativa joventut -té 51 anys-, acumula una llarga experiència com a responsable de vendes i màrqueting, primer a Ford i, des del 2010, a Volkswagen. Els últims set mesos ha dirigit l'àrea de màrqueting del consorci Volkswagen i de la marca que du el mateix nom, fins que li van proposar posar-se al capdavant de l'única marca deficitària del grup, un repte que va assumir sense pensar-s'ho dues vegades.

Una vida sobre rodes

Els orígens professionals de Jürgen Stackmann, tècnic en banca i llicenciat en administració d'empreses, són a Ford, on curiosament va conèixer James Muir, a qui ara substituirà al capdavant de Seat. A Ford va impregnar-se de la cultura nord-americana, apunten fonts del sector, tot i que sempre ha estat vinculat al mercat europeu, com a vicepresident de la multinacional fins al 2006.

Els seus anys a Ford també li van donar l'oportunitat de conèixer a fons el mercat alemany, un valor que serà important en la seva nova etapa professional, ja que Seat té ara mateix moltes esperances dipositades en aquest país. Des de l'any passat les vendes de Seat a Alemanya han passat per davant de les d'Espanya i, fins i tot en aquest 2013 de descens de matriculacions al país germànic, la marca va resistir a l'alça el primer trimestre.

Stackmann encara és un desconegut al mercat espanyol. De moment ha començat amb l'idioma i ja estudia castellà, segons asseguren fonts pròximes al directiu, una assignatura que cap dels seus predecessors ha aprovat (per no mencionar el català). La facilitat pels idiomes la demostra el seu currículum: parla anglès i francès, a banda del seu alemany nadiu.

El trasllat a Barcelona de Stackmann és imminent i l'hi acompanyarà la família, la seva dona i els fills, per als quals ja està buscant escola. Així que en trobi, es traslladaran a Catalunya des de Praga, que és on viuen ara.

En els pròximes dies, tot i que encara no ostenta el càrrec, ja ha citat el comitè d'empresa per a una primera ronda de presentacions. Segurament el primer que es trobarà dels treballadors serà una pregunta: ¿arriba amb el vistiplau de Volkswagen perquè Seat fabriqui el primer totterreny? El projecte del nou vehicle, en dansa des de fa mesos, serà el primer èxit o fracàs de Stackmann davant la seva anterior pàtria, Skoda, que també pugna per atraure el vehicle.