ELS MERCATS
BLANCA PALACIÁN I MILLÁN VÁZQUEZ

L'aposta pel baix cost

La taxa d'atur a Espanya s'aproxima al 25%, les vendes minoristes han disminuït durant 25 mesos consecutius i el rescat internacional està al caure, però a l'Íbex-35 encara hi ha empreses que donen un mica de llum a la difícil situació actual. Les fortes revaloracions acumulades mostren la tendència alcista del grup Dia, distribuïdora internacional d'alimentació.

Dia va registrar un benefici net atribuït de 99,2 milions en els nou primers mesos de l'any, una xifra que gairebé triplica l'aconseguida un any abans (+175%) i que ha estat impulsada per l'alça de les vendes al mercat espanyol i dels països emergents.

La majoria d'empreses que cotitzen a l'Íbex-35 acumulen retorns negatius des del gener d'aquest any. No obstant, els resultats del grup Dia li permeten acumular un guany en borsa de gairebé un 33% des de l'inici d'aquest any, fins a arribar a assolir el seu preu màxim històric (4,68 euros per acció). A data d'avui, a l'empresa li queda menys d'un 1% del seu preu màxim històric per tornar a assolir els seus nivells rècord.

Dia és, al costat de Mercadona , una de les poques cadenes de supermercats que aconsegueix guanyar quota de mercat en un moment en què la crisi està provocant una disminució de la despesa en alimentació. L'avantatge competitiu de Dia és el seu creixement dinàmic en els països emergents. Només el 41,5% de les seves vendes provenen d'Espanya, cosa que disminueix l'impacte de la crisi espanyola en els seus comptes consolidats.

La seva estratègia de negoci ha estat molt clara: mantenir una política de reducció de preus per mitjà de la disminució de costos i simplificar les despeses d'establiment i de gestió. El mobiliari i la decoració de la botiga són mínims. L'oferta es limita a una selecció limitada de marques europees i productes de marca Dia, és a dir, de marca blanca.

En temps de crisi, seguir una estratègia de baix cost per reduir el preu que pagarà el consumidor final és un factor clau d'èxit per a una empresa del sector alimentari. La seva principal amenaça seria un increment en els costos com, per exemple, els laborals, que a l'estat espanyol segueixen en augment i suposen el principal repte per a les nostres empreses. Tanmateix, el seu negoci no depèn únicament d'això.

D'entre les cotitzades en el selectiu espanyol, Dia, juntament amb Inditex i Grifols , és una bona opció de compra a mitjà termini. La companyia ha confirmat les seves previsions de creixement i rendibilitat per any davant la fortalesa del mercat espanyol i la millora de les vendes als països emergents en un 23,7%, amb el Brasil i l'Argentina al capdavant.


Millán Vázquez i Blanca Palacín són analistes de borsa.