L’Índia perd la cursa amb La Xina per liderar Àsia

Viatjar per l’Índia provoca sensacions fortes i contradictòries als europeus. Un país tan gran i divers no s’ha de veure ni jutjar amb els esquemes de la nostra civilització occidental. Simplement, s’ha d’observar i intentar entendre.

Fa poc vaig aterrar a Chennai, la capital de Tamil Nadu, un estat del sud, de 72 milions d’habitants, amb una cultura i una llengua pròpia, el tàmil. Amb el tercer PIB més alt del país, és un dels estats que més creixen. Els tàmils són un poble tradicionalment obert a l’exterior. Disposen d’una bona xarxa d’universitats i centres tecnològics, que són una base de coneixement que afavoreix el desenvolupament industrial i comercial: Hyundai, Ford i Renault fabriquen la tercera part dels seus vehicles a l’Índia. Després de recórrer Tamil Nadu, vaig anar a Kerala, l’altre estat dinàmic del sud de l’Índia, de gran atractiu turístic. D’aquest viatge, en vull destacar tres observacions.

La primera: el model actual de creixement indi és insostenible. El retard en la millora de les deficients infraestructures del país frena la productivitat i l’eficiència dels sectors econòmics. Els talls de subministrament elèctric són habituals. I continua havent-hi moltes mancances en els àmbits mediambiental, social i sanitari. El mercat laboral és molt rígid i informal. I encara hi ha massa traves legals i administratives a les inversions estrangeres.

La segona és la passió frenètica amb què Tamil Nadu i Kerala viuen la llarga campanya electoral que es tancarà amb les eleccions generals del maig. Els carrers de ciutats i viles són plens de cartells enormes dels candidats que aspiren a assolir l’estatus polític i social que tenen els càrrecs electes en una societat molt jeràrquica i fragmentada. La corrupció hi és endèmica.

I tercera: l’Índia negligent està perdent davant de la Xina autoritària i dinàmica la cursa per aconseguir el lideratge econòmic d’Àsia. La tendència és clara: la Xina, que ha modernitzat les seves infraestructures, creixerà un altre cop un 7,5% el 2014. L’Índia es quedarà amb el 4,5%.