JORDI SABATÉ

L’Espanya digital també viu del turisme

Un terç del volum de negoci del comerç digital de l’Estat correspon a reserves de viatges, hotels i vols

El turisme és un dels motors de l’economia espanyola, no només en el món offline, sinó també a la xarxa: les activitats relacionades amb la compra de paquets de viatges i reserva de cotxes, vols i hotels signifiquen més del 33% del total dels 3.185 milions d’euros que va generar el comerç electrònic estatal en el segon trimestre del 2013, que va de l’abril al juny. Aquestes dades procedeixen de l’informe de comerç electrònic per a aquest període publicat per la CNMC, l’organisme superregulador dels mercats i la competència, i que comptabilitza les compres fetes per internet amb targeta de crèdit o dèbit.

Aquesta és la primera ocasió en què se supera la barrera dels 3.000 milions d’euros de facturació en un trimestre, i se suposa que en el tercer la xifra de negoci va ser encara més gran, tenint en compte que el turisme ha resultat molt afavorit per la inestabilitat als països del nord de l’Àfrica. De fet, des que es va començar a elaborar aquest informe, el 2007, al començament de la crisi, la xifra de negoci s’ha triplicat en un gràfic de creixement regular i sostingut, que només registra caigudes durant el 2009.

Més compres culturals

No obstant això, per nombre d’operacions online els primers llocs no corresponen al sector turístic sinó al de les compres culturals. És a dir, l’adquisició de llibres, revistes, discos i diaris, tant en format físic com en descàrregues o micropagaments, van suposar el 10,5% de totes les transaccions, enfront del 6,4% de gestions relacionades amb les agències de viatges i els operadors turístics.

La diferència és que les compres culturals amb prou feines tenen incidència en el volum de facturació i, en canvi, les operacions del sector viatges suposen el 16,4%, amb 520 milions d’euros entre l’abril i el juny. El segon lloc és per al transport aeri, amb 395 milions, que signifiquen el 12,4% del total de facturació, si bé pel que fa a quantitat d’operacions només suposa un 4,3% de les compres, superat per unes dècimes pel transport terrestre de viatgers. És a dir, es compren més bitllets d’autobús i de tren per internet -i es lloguen més cotxes- que d’avió. Ara bé, en volum de transaccions el sector terrestre és menys de la meitat que l’aeri, 156 milions que li atorguen el tercer lloc.

El quart lloc és per al màrqueting directe a la xarxa, que ja supera xifres de 140 milions d’euros, encara que no queda clar en l’informe si en aquest apartat cal introduir-hi la publicitat, un sector que comença a donar senyals de creixement.

Fi de l’espectacle

El sector de la compra d’entrades per a espectacles musicals, de cinema i de teatre en línia va registrar una caiguda important durant el 2013 que va deixar la xifra de negoci en el segon trimestre al voltant dels 80 milions d’euros, quan a finals del 2011 va arribar als 120 milions d’euros.

D’aquesta caiguda en pot ser culpable la pujada de l’IVA cultural fins al 21%, però també la interminable contracció del consum dels últims anys.

Precisament, la compra de moda a la xarxa, molt relacionada amb els outlets en línia com Privalia o Amazon BuyVip, ha patit un descens paral·lel, també amb un pic al voltant dels 120 milions de facturació a finals del 2011 -possiblement per l’efecte Nadal- i després una caiguda suau el 2012, que si bé va presentar certa recuperació en trimestres posteriors no va arribar als valors de l’any anterior.

El cas del sector de la moda és especialment rellevant perquè pràcticament agafa vida en el quart trimestre del 2009, quan es popularitzen els outlets digitals entre la població. El seu enlairament va ser brusc i es va passar dels 19 milions d’euros en els primers sis mesos del 2009 als 90 milions del 2010 i els gairebé 200 del 2011.

La balança comercial digital espanyola continua sent deficitària, ja que és molt més el que comprem nosaltres a l’exterior que el que adquireixen ciutadans de tercers països a les nostres botigues i serveis. Aproximadament comprem en la mateixa proporció a dins que a fora del país, amb un 41,6% de compres internes enfront d’un 41,1 de compres a l’exterior.

Confiança

Per contra, només el 17,3% de la facturació prové de l’estranger, i encara que aquest apartat és el que més ha crescut dels tres -un 39,7%, que demostra un augment important de la confiança en les pàgines web espanyoles-, es deu gairebé en exclusiva a l’adquisició de paquets turístics, la reserva de vols en companyies estatals i la contractació hotelera.

Però igual que exportem només turisme, importem gairebé exclusivament cultura: la compra de discos, llibres i revistes la fem majoritàriament en llocs estrangers, encara que aquesta dada pot estar falsejada perquè empreses del tipus Amazon o Fnac tenen les seves seus fora d’Espanya tot i que presentin plataformes i tinguin magatzems en sòl estatal.