RETWEETS

L'Amèrica Llatina, la perla de Telefónica

Els resultats empresarials durant els nou primers mesos de l'any que Telefónica ha presentat aquesta setmana a la CNMV confirmen el caràcter multinacional de la companyia: per primera vegada a la seva història, les filials de l'Amèrica Llatina (Brasil, Argentina, Xile, Perú, Colòmbia, Mèxic i Veneçuela) han aportat al grup de telecomunicacions més ingressos que les europees. El negoci a l'altre costat de l'Atlàntic ha augmentat un 5,9% i és el que permet a l'operadora presumir d'un increment del 26,5% en els beneficis totals, que han estat de 3.455 milions d'euros.

En canvi, els ingressos de Telefónica a Europa (Espanya, Regne Unit, Alemanya i República Txeca) en el mateix període han baixat un 6,4% respecte a l'any passat, sobretot per la pèrdua del 10,5% en l'ARPU (facturació mitjana per client) de la filial britànica O2. Tampoc li ha anat gaire bé aquí: a l'Estat, l'ARPU ha caigut un 8,6% i la facturació un 13%: el pes d'Espanya en el total del grup és menys de la quarta part. L'empresa nota la pressió de la competència: per evitar la fuga de clients, ha hagut d'abaixar preus en diverses etapes, l'última de les quals ha estat Movistar Fusion, el seu paquet integral de telefonia fixa, mòbil i internet amb opció de televisió. Telefónica espera reclutar un milió de clients de Fusión durant l'últim trimestre de l'any.

El grup gestiona 314 milions de línies, dues terceres parts de les quals són a l'Amèrica Llatina. Gairebé 8 de cada 10 són línies de mòbil. Precisament l'accés a internet des de terminals mòbils és un dels conceptes més brillants del compte de resultats de Telefónica: els ingressos per dades mòbils han pujat un 14,2%. De fet, si es descompten els SMS, cada cop més afectats per les tarifes planes i la competència de serveis com WhatsApp, la facturació per dades mòbils ha augmentat quasi un 20% respecte a l'any passat, en bona part gràcies al fet que el 80% de les vendes de telèfons ja corresponen a smartphones.

Albert Cuesta és analista tecnològic.