TECNOLOGIA
JORDI SABATÉ

L''Amazon japonès' aterra a Catalunya

Rakuten, una de les deu primeres firmes d'internet, escull Barcelona per entrar al mercat espanyol

Rakuten, l'empresa que el 1997 va fundar l'empresari japonès Hiroshi Mikitani, vol donar-se a conèixer a Occident. Ja és des de fa més d'una dècada una de les empreses de comerç electrònic més importants de l'Àsia, amb negocis molt diversificats que van des de les finances fins a l'esport professional, però la resta del món encara no la coneix. Ara aquesta situació pot canviar de cop.

De moment ja ha anunciat que Barcelona serà la seu de la seva filial espanyola -i potser llatinoamericana- i que té com a objectiu liderar el mercat estatal en el termini de cinc anys. Incialment la filial catalana té previst crear 25 llocs de treball, que ampliarà fins a 80 en un període de tres anys. Aquesta serà la segona plataforma de comerç electrònic que Rakuten obre a Europa, després de la de França.

Llargament planejada

Potser empesa per una ratxa de resultats mediocres en l'últim any -les seves valoracions a la Borsa de Tòquio preocupen els inversors-, Rakuten s'ha decidit per fi a fer el salt cultural a l'altra banda del món. De tota manera, no es tracta d'una decisió precipitada, ja que l'empresa ha fet una sèrie de compres estratègiques des de l'any 2010 per abordar el mercat global amb múscul suficient.

El maig d'aquell any va comprar la companyia californiana de comerç electrònic Buy.com per 250 milions de dòlars, i just un any després va invertir 100 milions de dòlars a Pinterest, cosa que la converteix en principal accionista de la xarxa social. El juny del 2012 també va comprar el videoclub en línia català Wuaki.tv -es desconeixen les xifres de l'operació- i la botiga de llibres electrònics canadenca Kobo -per més de 300 milions de dòlars.

D'aquesta manera Rakuten ha anat teixint discretament una xarxa d'empreses estratègiques en el seu sector, no necessàriament les de mès èxit, perquè el seu salt global resulti com a mínim creïble. L'agost passat la revista Wired va ser el primer gran mitjà occidental a parar l'orella a Rakuten i advertir que en el futur gràcies a les seves compres el gegant japonès podria competir perfectament amb Amazon pel tron del comerç electrònic mundial.

Un gran basar virtual

Tot i que molt sovint se la compara amb Amazon, tant per les seves activitats com pel dinamisme dels homes que les capitanegen, les dues empreses parteixen d'un model de negoci força diferent. Mentre que Amazon és una gran botiga que compra a proveïdors de tot el món, Rakuten utilitza el format de negoci compartit o win-win-win , més semblant, per exemple, a les botigues d'aplicacions d'Apple i Google.

Rakuten ofereix l'allotjament, la influència de la seva marca i la capacitat d'arribar a nombrosos mercats, i les empreses de comerç electrònic comparteixen amb Rakuten part dels guanys aconseguits un cop integrades a la plataforma. Per la seva banda, els clients d'una empresa passen a ser clients de tot l'ecosistema Rakuten i es beneficien de la seva fidelitat amb ofertes especials.

Es crea així el que alguns analistes han anomenat "el gran basar virtual", on podem comprar qualsevol cosa que desitgem, per molt exòtica que sigui: des de sushi roll fins a hipoteques. Rakuten també permet contractar viatges a agències xineses o llogar vídeos en línia que es distribueixen des de Catalunya a tot el món.

Una oportunitat d'or

Rakuten ha aterrat al nostre país amb la seva habitual discreció, però també de manera directa fent arribar als despatxos dels consellers delegats de les principals empreses de comerç electrònic una presentació amb diapositives on exposa la seva proposta d'integració en base al model win-win-win .

L'arribada d'aquest gegant podria ser beneficiós per a moltes start-ups de comerç electrònic espanyoles en un moment en què tant el mercat com els inversors retrocedeixen per la situació que provoca la crisi. L'inversor Yago Arbeloa, germà del lateral del Reial Madrid i president de l'Associació d'Inversors i Emprenedors d'Internet, escrivia fa pocs dies al diari Expansión una columna titulada Ni emprendedores ni financiación, lo que falta es mercado .

En aquest text, Arbeloa exposava que la nova llei d'emprenedors resulta poc convincent per als empresaris i els inversors tecnològics, i acabava subratllant que el problema principal de la llei era que s'enfocava a aspectes que estan ben coberts i deixava de banda l'impuls d'un mercat en estat de coma. En aquest sentit, Rakuten podria ajudar les empreses donant-los un nou mercat on competir.

No obstant això alguns analistes desconfien de les intencions de Rakuten. Enrique Dans, professor de l'IE Business School, creu que "corre el perill d'actuar a Europa massa a la japonesa ", referint-se a una certa cultura empresarial hermètica i a una manera de pensar que no s'entén gaire a Occident.

Wuaki.tv, ¿una bona compra?

La compra de Wuaki va sorprendre. Era una empresa jove i ben posicionada, amb una cartera creixent de clients. No obstant, a escala global no tenia, ni té, especial rellevància. Com explica Benyi Arregocés, conseller delegat de l'empresa Lebranch, "a Wuaki li falta múscul per competir amb Netflix o Hulu, els més importants del sector". "Yahoo! vol comprar Hulu, i Rakuten, si vol tenir entitat global, ha d'aspirar a adquirir aquest nivell d'empreses", afegeix.

Mikitani, el Jeff Bezos japonès

Hiroshi Mikitani, el fundador de Rakuten, de 50 anys i conegut com a Mickey, és el quart home més ric del Japó -fa un any era el tercer, però els revessos de la borsa l'han empobrit -, amb una fortuna de 6.400 milions de dòlars. Se'l compara amb el fundador d'Amazon pel seu dinamisme empresarial, però Jeff Bezos és la 19a fortuna mundial, i és més discret que l'excèntric Mickey. Mikitani té una sòlida formació a Harvard.