ANDREA RODÉS

Klaas Jan Stol: “Cal creure que es fa una cosa que els altres no poden fer”

Entrevista al president de Velcro Europe

Poca gent hi deu haver al món que no hagi tingut alguna vegada a les mans un objecte que s’obre i es tanqui amb Velcro: unes vambes, un pitet, la funda de la càmera de fotos... Igual que moltes altres marques registrades que serveixen avui per anomenar un producte, com Rimmel, Cola Cao i Aspirina, Velcro és avui el nom popular per designar el tancament de ganxo i vellut per contacte. Fundada el 1959, el grup Velcro és avui una multinacional nord-americana líder en sistemes de tancament, amb les principals plantes de producció als EUA, al Canadà, a Mèxic, a la Xina i al nostre país (Argentona). L’holandès Klaas Stol és des de fa un any i mig el president d’Europa, el Pròxim Orient i l’Àfrica, uns mercats que la companyia ha centralitzat a les instal·lacions d’Argentona, on treballen prop de 300 persones, entre personal de fàbrica, d’oficina i tècnics. Velcro és present a Argentona des del mateix 1959, després que un empresari català adquirís la llicència del producte per a Espanya i Portugal.

Malgrat la crisi i les deslocalitzacions, Velcro continua produint a Espanya. ¿Encara som competitius?

Sí, tot i que no és fàcil. Som una companyia global i podríem ser en altres països amb costos laborals més baixos o amb condicions fiscals més favorables. Però aquí hi ha una cosa única, l’expertise, les competències adquirides pels treballadors i els recursos humans qualificats a l’abast, ja que Catalunya ha sigut sempre potent en l’àrea tèxtil. Ser a Barcelona ajuda a atreure el talent internacional. Aquí fa molt bon temps! Un altre avantatge competitiu és que tenim plantes de producció per tot el món, i totes utilitzen els mateixos sistemes i processos, cosa que garanteix el mateix producte amb la mateixa qualitat. Apliquem la filosofia del lean manufacturing [producció ajustada], centrada a reduir el temps i els recursos dedicats a la producció d’una peça, a optimitzar al màxim els processos. I això val per a totes les àrees: comercial, màrqueting, finances... No tan sols per a producció.

La patent de la veta adherent fa anys que ha expirat. ¿Com us diferencieu d’altres competidors?

Tenim molts més productes que el sistema de tancament tradicional! Hem centrat molts esforços a diversificar. Hi ha mercats molt interessants on podem aportar solucions com, per exemple, el mèdic o el de la construcció, on hem aportat sistemes de tancament i fixació més fàcils i ràpids. Tenim gairebé 20.000 productes diferents i més de 300 patents actives. De fet, tenim possibilitats en tants sectors que és impossible tenir coneixement de tots.

¿Per això firmen aliances amb empreses d’altres sectors, com la que tenen des del 2012 amb Amcor Flexibles, líder en embalatgeper a aliments frescos?

És un exemple d’innovació conjunta per arribar a un nou mercat. Si no podem dissenyar solucions nosaltres mateixos, preferim treballar amb experts.

Vostè es va incorporar arran d’un canvi en la direcció de la companyia. Què n’espera?

Jo hi vaig entrar fa un any i mig, motivat per la nova filosofia corporativa: créixer i créixer. La intenció és consolidar-nos com una companyia global, i en uns anys arribar a una facturació de mil milions de dòlars. D’altra banda, fomentar la innovació. Explorar nous productes i aplicacions, en el sector de la imatge, el creatiu... Aquí a Catalunya crec que hi ha moltes possibilitats amb el sector agroalimentari. De fet, Catalunya és un bon lloc per mirar d’innovar en diversos àmbits.

No és la primera vegada que treballa amb americans. Què fan bé?

Tenen una visió molt a llarg termini i són conscients que cal creure’s que s’està fent una cosa que els altres no poden fer. En el nostre cas no som una empresa tan gran, i això permet innovar més ràpidament, amb menys barreres burocràtiques. No creiem que la R+D sigui una responsabilitat de l’administració. Hem de ser nosaltres mateixos els que donem suport a la innovació, els responsables de desenvolupar la nostra gent i els nostres processos. La gent és el nostre actiu més important.