NOVES IDEES
ANDREA RODÉS

Kantox: intercanviar divises sense pagar comissions als bancs

Antonio Rami i Philippe Gelis, antics consultors de Deloitte, han creat una plataforma 'online' que permet a les empreses exportadores i importadores intercanviar divises. La diferència amb un servei tradicional és que estalvia les costoses comissions bancàries

Kantox: intercanviar divises sense pagar comissions als bancs / PERE VIRGILI Zoom

Antonio Rami i Philippe Gelis treballaven junts a la consultoria Deloitte a Barcelona quan se'ls va ocórrer una idea de negoci que podia ajudar les empreses exportadores a abaratir les seves despeses financeres a l'hora de canviar divises: crear un portal a internet que facilités l'intercanvi de divises directament entre les companyies, fos quina fos la seva ubicació, per permetre, així, que s'estalviessin les comissions bancàries. Convençuts que podien dur-ho a terme, Rami, de 25 anys, i Gelis, de 33, van presentar la seva idea de negoci a Linktostart, un programa de formació d'emprenedors patrocinat per la fundació Inlea (Barcelona). La seva proposta va anar prenent forma i el setembre del 2011, després d'una intensa inversió de temps i esforç en el desenvolupament de la plataforma tecnològica, va néixer Kantox, una empresa de serveis financers que facilita la realització de transaccions de divises i acords de cobertures de canvi entre empreses al preu real de mercat.

Onze mesos més tard, Kantox compta amb tres oficines -Londres, Barcelona i Amsterdam-, un equip de 13 persones i una cartera de més de 60 clients, la majoria empreses catalanes, exportadores o importadores o del sector hoteler. "Del que estem més orgullosos és de la seva fidelitat. Gairebé totes continuen amb nosaltres", explica Rami des de les oficines de Kantox a la incubadora d'empreses Almogàvers, 165, al Poblenou.

Millorar el marge un 2%

A Rami li agrada comparar el funcionament de Kantox al d'un buscador de vols online . Per exemple, quan una empresa catalana importadora entra a la web i hi introdueix la quantitat de dòlars que necessita per a una data concreta, el sistema li retorna una llista de companyies exportadores que tenen a disposició les divises, al preu de cotització real. "El nostre objectiu és que les empreses sempre aconsegueixin algun tipus d'estalvi en comparació al banc", afegeix Rami. El directiu calcula que els seus clients poden millorar el seu marge anual al voltant del 2%.

Actualment Kantox mou operacions per valor d'entre un i dos milions d'euros al mes. Per cada transacció la start-up cobra una comissió, que oscil·la entre la meitat i una vuitena part "de la comissió que cobraria el banc per una operació equivalent", assegura Rami. Les comissions bancàries pel canvi de divises solen estar entre l'1,5% i el 2,5%. Els bancs solen oferir "condicions especials" a les exportadores, però en la pràctica "les empreses malgasten molt de temps barallant-se perquè els retornin comissions", comenta Rami.

La transparència a l'hora de comunicar-se amb els clients ha estat un dels factors claus d'èxit de Kantox segons l'emprenedor, exalumne d'Esade. Però també ho ha estat la decisió d'establir-se a Londres en lloc de Barcelona, reconeix. Per poder oferir les garanties de seguretat als seus clients, Kantox va haver de sotmetre's a un llarg procés de certificacions legals, entre les quals aconseguir l'aprovació de la FSA (Financial Services Authorithy), un organisme britànic que regula les empreses de serveis financers. Un dels requisits de la FSA és estar establert al Regne Unit. "En termes d'imatge i serietat davant d'un potencial client, guanyem molt presentant-nos com a companyia anglesa i no espanyola", admet Rami.

Kantox acaba de tancar una segona ronda de finançament per valor d'un milió d'euros, la majoria provinent dels mateixos inversors que van participar fa un any en la primera ampliació de capital (150.000 euros). Entre els nous inversors hi ha el conegut business angel del sector TIC Luis Martín Cabiedes. També han incorporat un nou soci holandès, que també és responsable d'obrir l'oficina de Kantox a Amsterdam. Un dels objectius actuals de l'empresa és expandir la cartera de clients als països del nord d'Europa, on es concentra un elevat nombre d'empreses de shipment i exportadores.