A FONS
A. R.

Julián Vinué: "Volem descobrir el pròxim Facebook"

Julián Vinué: "Volem descobrir el pròxim Facebook" / FRANCESC MELCION Zoom

Després de tres anys al capdavant del programa d'emprenedors del parc tecnològic de la Salle, Julián Vinué ha estat contractat per dirigir la filial barcelonina de Wayra, el programa d'acceleració de start-ups finançat per Telefónica.

Què mou Telefónica a crear una acceleradora?

La idea va néixer fa dos anys a Colòmbia. L'empresa es va adonar que molts emprenedors del sector de les TIC emigraven als EUA, així que van muntar el primer programa a Bogotà per retenir el talent al país d'origen. Avui hi ha acadèmies Wayra repartides en 12 països de Llatinoamèrica i Europa on és present Telefónica. D'una banda, estem ajudant els emprenedors del sector de les TIC a tirar endavant; de l'altra, volem descobrir aplicacions o serveis que poden ser útils i beneficiosos per a la companyia o algun dels nostres clients. Estimem que cap al 2020 el 30% dels ingressos de l'empresa vindran de la telefonia i el 70% restant d'altres línies de negoci dintre del sector de les TIC. Fa dos anys Telefónica va comprar la xarxa social Tuenti per 70 milions d'euros. Si haguéssim apostat per l'start-up des del principi, ens hauria sortit molt més barat. Volem descobrir el pròxim Facebook.

Però les empreses només es poden quedar nou mesos a Wayra...

Som una acceleradora, no una incubadora. La diferència és que una incubadora ofereix uns espais i uns serveis que l'emprenedor paga. En canvi aquí no ha de pagar res. Durant els mesos d'acceleració li oferim formació i l'assessorament de tres mentors, un emprenedor d'èxit, un business ange l i algú de Telefónica, que s'ocupa de buscar sinergies amb la companyia o algun client. És com una mena de Gran Hermano . Els projectes han d'anar superant fites per poder quedar-se fins a la gala final. El febrer passat, Wayra Barcelona va rebre 380 sol·licituds de tot el món. De totes aquestes, hi acabaran participant només 10 emprenedors. Fem una feina de filtratge i això dóna molta credibilitat als inversors.

Com us diferencieu d'altres acceleradores ?

Invertim fins a 40.000 euros per projecte, però això és el menys important. El més important és que les empreses perdurin. En la primera edició hem aixecat 3 milions d'inversió. Això vol dir que per cada euro que posa Wayra, un business angel en posa 2,5. Després de passar per aquí, poden anar a una incubadora. Els oferim també la possibilitat d'accedir als més de 320 milions de clients de Telefónica. Les start-ups que són aquí tenen accés a la xarxa Wayra global i així és més probable atreure capital risc d'altres llocs.