INDÚSTRIA
FRANC MARÍN-CAMP

Jovi se centra en la cosmètica per créixer un 60% els pròxims cinc anys

El grup de Rubí impulsarà les exportacions de material escolar als Estats Units, Mèxic i el Japó

LA PLASTILINA AGRADA a tots els nens del món. Per aquesta raó, l’empresa catalana Jovi, especialitzada en productes escolars, exporta a una vuitantena de països des de la dècada dels 50. El grup de Rubí va començar l’activitat el 1939, quan José Salvador i Vicente Tejedo van idear un llapis perfilador i una mina hexagonal d’ús infantil en un altell del Guinardó. D’aquesta manera -i unint la primera síl·laba dels seus noms- van crear una marca que aquest any celebra el 75è aniversari.

Tot i que les ceres i les pintures al tremp són -amb permís de la plastilina- els productes més famosos de Jovi, la companyia també fabrica productes de cosmètica que es venen a grups internacionals. Actualment aquesta àrea del negoci “suposa un 20% de la facturació, però va creixent”, assegura el conseller delegat del grup, Alejandro Tejedo. El grup espera potenciar-la i que assoleixi el 30% de les vendes d’aquí cinc anys. A diferència dels articles per a nens, la cosmètica de Jovi no es ven sota el seu segell. Els llapis d’ulls i els perfiladors de llavis es venen sempre a tercers. Tejedo afirma que, en aquest sector, “la comercialització és molt complicada, i hi ha empreses molt potents”, raó per la qual l’empresa no s’ha “mullat” a l’hora de vendre aquest tipus de productes a través de la seva marca. “La contínua investigació en la divisió de cosmètica ha permès exportar el 85% de la producció”, assegura el directiu, que preveu un augment de la facturació de més del 60% en cinc anys. Si el volum de negoci va ser de 13,5 milions d’euros el 2013, el grup preveu incrementar aquesta xifra fins als 22 milions el 2019.

L’augment de les vendes previst per al pròxim lustre també es basarà en les exportacions, en aquest cas dels productes escolars. Jovi preveu incrementar la presència als Estats Units i Mèxic, dos mercats molt complicats, segons Tejedo. “Els distribuïdors dels Estats Units et demanen una sola línia de producte en grans quantitats”, explica. Això sempre dificulta la presència de Jovi -que disposa de més de 450 referències- al gegant americà. D’altra banda, a Mèxic el grup no hi ven plastilina perquè hi ha una producció local molt barata. En paral·lel, Jovi també ultima l’entrada al Japó, un mercat “meticulós” on la companyia ja havia operat en el passat i del qual es va replegar. Actualment l’empresa exporta el 50% dels seus articles a països tan diversos com França, l’Argentina, Egipte i l’Aràbia Saudita, i manté un ull posat a l’Àfrica negra: “Fa poc ens va arribar una petita comanda d’Angola”, apunta Tejedo. La majoria dels articles -un 80%- es fabriquen des de la planta de Rubí, de 10.000 metres quadrats, i la resta es fan a la Xina i a Corea. La companyia, que també disposa d’un magatzem logístic al Prat de Llobregat, fabrica 4.000 tones de productes a l’any.

Jovi, que dóna feina a un centenar d’empleats, té un laboratori des d’on s’investiguen nous materials i on treballen deu persones en dues divisions -la de cosmètica i la d’infantil- que van per separat. No en va Jovi ha estat l’introductor a Espanya de diverses innovacions al llarg dels anys. L’any 1955 l’empresa va llançar els seus primers bolígrafs, i el 1964 va desenvolupar una plastilina d’extracte vegetal que no tacava ni era tòxica i que es podia produir en un gran nombre de colors. En el camp de la cosmètica, Jovi treballa “estretament amb els seus clients” en la investigació de noves mines, colors i textures.