D.S.U.

Josep Tàpies: “El mite que la tercera generació és la que enfonsa l’empresa no sempre és veritat”

Catedràtic d’empresa familiar de l’escola de negocis Iese

¿És possible fer una successió en una empresa tan personalista com una de moda, que porta, fins i tot, el nom de la dissenyadora? És molt difícil generalitzar. A les empreses amb dosis molt creatives, com les de moda, i d’aquestes dimensions, tot depèn de si la generació ha sabut trobar un successor creatiu clar. És qüestió de dotar-se de les estructures necessàries perquè la successió tingui èxit.

¿Quina és la clau perquè tingui èxit la successió, en termes generals? De vegades pot caldre una gestió professional externa i cal tenir molt ben gestionades les expectatives de la família, i també tenir molt clar com serà la successió, prevista amb temps. Aquesta és la clau. Ara hem tingut dos casos recents -el Banco Santander i El Corte Inglés- en què la successió ha sigut molt ràpida i s’ha vist que estava molt preparada de feia molts anys

¿Però és imprescindible professionalitzar l’empresa i fer-hi entrar gestors externs? En absolut. S’ha de tenir clar quin paper ha de jugar la família a l’empresa, però depèn de les capacitats que té la família. De vegades les noves generacions es carreguen l’empresa perquè no són capaços de dirigir, però això no sempre és així. El mite que la tercera generació és la que enfonsa l’empresa familiar no sempre és veritat. Puig, per exemple, és un cas clar que la tercera generació està convertint la companyia en un gran grup multinacional, perquè la família va saber fer-ho bé. No hi ha regles generals, el que cal són estructures i encarar els debats successoris, però això de vegades costa, perquè s’hi barregen components sentimentals. Amancio Ortega va veure a Inditex que no volia que la família gestionés l’empresa, i va escollir Pablo Isla per dirigir la companyia.

¿Les pimes ho tenen més difícil que les grans empreses per tenir èxit en aquests processos? No tenen perquè tenir més problemes. Si fan els deures poden tenir els mateixos èxits. Només cal tenir clar que les empreses molt personalistes que no sàpiguen preparar la successió no duraran.