EL RACÓ DEL CONSUMIDOR
JOSEP MARIA GALÍ

Josep Maria Galí

Josep Maria Galí Consum / CRISTINA CALDERER Zoom

Mimetisme

Un dels fenòmens que explica millor el consum de qualsevol producte, servei o idea és el fenomen del mimetisme. "Ningú desitja el que no desitja algú altre", diu una frase famosa de René Girard. El mimetisme té dos desencadenants: d'una banda, la por a quedar-se fora del grup i assumir els costos de la dissidència, i de l'altra, els beneficis que un obté pel fet d'estar d'acord amb el que diu el grup: reconeixement, estima i pertinença. Són dues motivacions inconscients de les quals és difícil quedar alliberat, i encara més difícil sostenir posicions que no estiguin subjectes ni a la por ni als beneficis de la pertinença.

Consum d'idees

Amb el consum de les idees passa com amb els productes. Poca gent té una opinió formada amb un grau de solidesa suficient per resistir els embats de la por i els cants de sirena dels beneficis de la conformitat. Ens passa a tots. Ara que ja ha passat el bluf de l'Eurovegas, els faré una confessió personal. No fa gaire estava reunit amb un conseller del Govern i el seu equip. Parlàvem d'aquest projecte i tothom estava d'acord que era una gran cosa... menys jo. Em va costar un esforç enorme portar la contrària a tot el grup. Un cop acabada la reunió, em preguntava què podria passar en tantes reunions on ningú s'atreveix a dir el que pensa.

Independència?

Amb el debat sobre la independència el mimetisme funciona. I la por també. En tots els sentits. La idea de ser independents requereix ser capaços de tenir raons tan compartides com puguem, però pensades de veritat, i no producte del mimetisme o la por. Cadascú ha de pensar per ell mateix. I si vol, i pot, comunicar-ho. Totes les opinions s'han de tenir en compte. Les motivacions per comprar la idea de la independència són probablement molt diverses. La setmana que ve farem una anàlisi de segments independentistes, tal com es fa en un pla de màrqueting.